Now, you tell me... Do you really prefer glossy, thin, glamorous, pretty divas? Or have we just forgotten the beauty of the Voice, bombed as we are, daily, by their publicists and by the media?
Watch this video of Ghena Dimitrova singing Suicidio at the Arena di Verona (1980) and just worship her... I know you will.
The video might be dark and quite hard to watch but who cares?
I would definitely kill to hear live a Suicidio like that ....
ps. As an addendum to this, watch from that very same performance of La Gioconda at the Arena Di Verona, Luciano Pavarotti singing Cielo e Mar and repeating it after the audience's wild reaction.
9 comments:
Αυτά είναι!!! Τυχεροί όσοι έχουν ζήσει τέτοιες στιγμές.
O Pavarotti και η Sutherland πηγαν την οπερα 30 χρονια πισω με τις a la solfege ερμηνειες τους. Ο,τι αγωνες εκανε η Καλλας για να αναδειξει το δραματικο στοιχειο στην οπερα ακυρωθηκαν απο τη Sutherland και το Pavarotti που θυσιασαν την ερμηνεια και τα ανθρωπινα συναισθηματα στο βωμο της φωνητικης ομορφιας .Αν υπηρχαν αλλοι 10 σαν αυτους θα γυριζαμε οριστικα στην εποχη της ασκοπης επιδειξης δεξιοτεχνιας που πρωτοξεκινησε απο τους καστρατους.
Μη στεναχωριέσαι Radames, oι αγώνες της Κάλλας δικαιώθηκαν. Οι περισσότερες σκηνές σήμερα είναι γεμάτες δραματικό στοιχείο με φωνές που κρατάνε μια πενταετία στην καλύτερη περίπτωση. Φτάσαμε στο άλλο άκρο. Δράμα φωνητικά και ερμηνευτικά... Φέρτε πίσω τον Pavarotti και την Dimitrova, φέρτε πίσω τις φωνές, τους βαρεθήκαμε τους δραματοποιούς...
Tη Dimitrova τη θελουμε-το Pavarotti χαρισμα τους(αλλωστε οταν πεθανε λεγανε πως θα τραουδαει στη χορωδια της Παραδεισου) καλυτερα να χανουν τις φωνες του σε 5 χρονια παρα να καταντουν σα τη Sutherland και το Pavarotti που μετετρεπαν τις οπερες σε vocalise και sofgege(ο Παβαροττι τραγουδουσε solfege με λεξεις η Sutherland με ηχους ha-ho-hou ).Αν ειναι να νοσταλγουμε τη Sutherland ας βαλουμε ενα φλαουτιστα να παιζει το ρολο της Lucia με το φλαουτο.Ετσι κι'αλλος ουτε η Sutherland ακουγεται σαν ανθρωπος,ουτε εχει σκηνικη παρουσια αλλα ουτε ηταν ικανη να τραγουδησει λεξεις οποτε τι εχει να ζηλεψει ενα φλαουτο απο τη Sutherland;
Αν σκηνική παρουσία σημαίνει να μου τσιρίζουν, να μην μπορούν να κρατήσουν μια νότα σταθερή και η ανομοιογένεια της φωνής τους να είναι όση ενός περαστικού που δεν έχει τραγουδήσει ποτέ ποιος ο λόγος να πάω στην όπερα; Πάω στο θέατρο και μου τραγουδάει η καλύτερη ηθοποιός του κόσμου. (για να μην κούράζεσαι, η Sutherland δεν με ενδιαφέρει - το τραγούδι που εγώ θέλω έχει άρθρωση).
Τώρα μεταξύ μας το να αντιμετωπίζουμε ένα φωνητικό θάυμα σα τη Σάδερλαντ με τόση απαξίωση είναι λίγο...ύποπτο. Η Σάδερλαντ είχε εξαιρετικές στιγμές στην καριέρα της και αποτέλεσε και αποτελεί το ίνδαλμα για πολλούς opera'goers...
PS: Το από πάνω το έγραφα ακούγοντας μία Lucrezia Borgia με την Ντέιμ Τζόουν. Μακάρι να υπήρχε 1, έστω μια φωνή στον πλανήτη που να μπορούσε να τραγουδήσει την καμπαλέτα του φινάλε έτσι... Κ μη μου πείτε η Ντεβία ή δεν ξέρω κ γω ποιά...
Δεν αμφισβητώ ότι ήταν φωνητικό φαινόμενο αλλά ιδίως στο Ιταλικό bel canto δεν με αγγίζει καθόλου κυρίως λόγω της χείριστης προφοράς της. Με το ζόρι πρέπει να μ'αρέσει δηλαδή; Ας αρέσει στους άλλους, εμένα δεν μου αρκούν τα φωνητικά πυροτεχνήματα.
Αυτό περι προφοράς το ξέρουμε εκ των προτέρων και με το ζόρι δεν πρέπει να αρέσει τίποτε και σε κανέναν. Και πέραν από φωνητικά πυροτεχνήματα η Σάδερλαντ είχε τραγουδήσει πολλά πράγματα. Αλλά κ τα φωνητικά πυροτεχνήματα και όπερες όπως η Σεμιράμιντε, οι Ουγενότοι, η Λουκρέτσια, η Στουάρντα, η Μπολένα, ο Εσκλαρμόντ. η Μαρί στην Κόρη του Συντάγματος κτλ κ όλοι αυτόι οι ρόλοι αναφοράς της Ντέιμ, τραγουδήθηκαν (όχι ερμηνεύτηκαν, τραγουδήθηκαν) μοναδικά απο εκείνη...μην την ακυρώνουμε έτσι...άλλωστε δεν ήμασταν εκεί την εποχή της ακμής της κ κανένας μας νομίζω δεν την έχει δει ζωντανά (έχω ενα φίλο που την είδε γύρω στα 1982 στη Σκάλα στην Κόρη του Συντάγματος κ δε θα το ξεχάσει ποτέ...)
Post a Comment