Tuesday, April 6, 2010

Opera in Greece: who cares, really.

In an article that carries the title “Given the crisis we will have to see if we maintain the Opera or not” Spanish newspaper La Vanguardia, presents a portrait of Greek Minister of Culture and Tourism, Pavlos Geroulanos.

Geroulanos, an economist who studied at the MIT and Harvard, spoke to journalist Justo Barranco about piracy, the Marbles and opera and made it quite clear that he's got absolutely no idea of what he's talking about...

¿Sufren cortes con la crisis?

Grandes, pero tenemos objetivos muy claros y canalizamos el dinero desde las áreas más ineficientes. Ahora tenemos un problema con la ópera y en los próximos días hemos de decidir si la mantenemos o no. Buscamos el modo de salvarla, queremos mantenerla abierta, pero se ha salido tanto del presupuesto que hay problema para hallar fondos e implica un enorme sacrificio. En cambio, el nuevo museo de la Acrópolis ha abierto una nueva manera de ver los museos en Grecia. Antes eran estáticos y éste es parte del estilo de vida de Atenas. Paseos, turismo, compras. Su éxito permite pensar con libertad en el patrimonio como algo no sólo a proteger sino a desarrollar.

Have you suffered abridgement of expenses given the crisis?

Many, but we have very clear objectives and we channel the money from the more inefficient areas. Right now we are dealing with a problem with the Opera and within the next days we will have to decide if we maintain it open or not. We are looking for a way to save it, we want to keep it open, but it has strayed
from its budget to such extent that there is difficulty to find the funds and it involves an enormous sacrifice. On the other hand [????!!!!] the new Acropolis Museum has opened a new way of perceiving the museums in Greece. In the past they were static and this is part of the life-style of Athens. Walks, tourism, shopping. The Museum's success permits us to think of the heritage not as something to protect but as something to develop.

Full interview can be found on the Sunday the 4th of April edition of La Vanguardia.

30 comments:

mahler76 said...

πέρα από το ότι λέει για το Μουσείο είναι ένα μάτσο bull επιπέδου πρωτοετούς της Αρχιτεκτονικής, που κολλάει αυτό με το θέμα της όπερας???

Parsifal said...

Και πού να διαβασεις την υπόλοιπη συνέντευξη....δεν έχει ιδέα. Η εφημερίδα βρίσκει το θέμα τόσο σοβαρό που το κάνει τίτλο της συνέντευξης και αυτός αντιμετωπίζει το θέμα σαν αναγκαίο κακό που η "πάταξη" του θα εξοικονομήσει χρήματα για να κάνουν κ αλλες υπέροχες διαφημίσεις όπως το ΑΙΣΧΟΣ του Kalimera

mahler76 said...

ασε ρε φίλε, αυτή η χώρα δεν έχει δεί σοβαρό άνθρωπο σε αυτή την θέση εδώ και δεκαετίες...

όσο για το ότι κάθε τόσο καλούνται να σώσουν την όπερα στην Ελλάδα άνθρωποι που δεν έχουν πατήσει ποτέ το πόδι τους σε μιά παράσταση είναι απορίας άξιο...

Venceremos said...

Mήπως μπέρδεψε τα μουσεία με την ΕΛΣ και νομίζει ότι εκεί μέσα εκτίθενται τα αγάλματα αρχαίων σοπράνο, τενόρων, βαρύτονων, μαέστρων με αρχαιοπρεπή φράκα και η προτομή του πανάρχαιου θεού Μότσαρτ;
Πολύ με ανησυχεί η νοοτροπία του περί εξέλιξης και όχι προστασίας της κληρονομιάς μας.
Προτιμώ όμως να τον δω αυτόν να εξελίσσεται σε ευθεία και μετά σε κάθετη απότομη πορεία στο κενό λόγω βαρύτητος, που θά μας απαλλάξει από τον δικό του άβαρυ νου και το σκοτεινό του βλέμμα.

Anonymous said...

Λιγο να ξυσει κανεις την επιφανεια αυτων που ξεστομιζει ο Γερουλανος σ’ αυτην την παραγραφο, αναδυεται απο κατω μεγαλοπρεπεστατη η ιδεολογια του Ζορμπα, η οποια εχει επιφερει ανυπολογιστη ζημια σ’ αυτο που (αυτο-) αποκαλειται νεοελληνικος πολιτισμος... Κριμα, και το λεω με πονο ψυχης...

Anonymous said...

Ως προς τα Μουσεια, καλο το Μουσειο της Ακροπολης, δε λεω, αλλα μη νομιζουμε οτι πριν το 2009 δεν υπηρχαν σημαντικα και πρωτοποριακα μουσεια στην Ελλαδα, για τα οποια δουλεψαν ανθρωποι σπουδαιοι και συγχρονως σεμνοι... Μην τα ισοπεδωνουμε ολα τα προηγουμενα μονο και μονο για ν’ αναδειξουμε ενα προσφατο επιτευγμα, το οποιο, σημειωτεον, εχει τις ατελειες του. Εχω καπως ξεφυγει απο το θεμα, και ζητω συγγνωμη γι’ αυτο, αλλα αναρωτιεμαι πότε ηταν η τελευταια φορα που ο Γερουλανος ειχε επισκεφθει μουσειο (εννοω πριν χρισθει "υπουργος πολιτισμου"). Φοβαμαι πως τελικα ο πολιτισμος εχει τεθει ασυστολα στην υπηρεσια του κακως εννοουμενου τουρισμου...

george said...
This comment has been removed by the author.
Popp Fanatic said...

Lypamai, alla oso kai na leei psilopaparies o sygkekrimenos stin sygkekrimeni synentefksi, i ousia (an prepei to kratos na plirwnei gia ena opera company) den einai lathos. Den ehw ideologiko kollima me tin ypotithemeni yperoxi tis idiwtikis prwtovoylias alla kai to dimosioypallile tis Lyrikias ehei paraginei. As kleisei. As anoiksoun mikra topika companies pou de tha ehoun olo to overhead tou ellinikou dimosiou na kouvalane. As ta skasei kanas egwmanis plousios pou thelei na to paizei patron of the arts. Sto katw-katw tis grafis oso kai na eimai proswpika opados tis sygkekrimenis texnis den ehw provlima an mia xwra tis opoias den apotelei vasiko stoixeio tis politistikis istorias tis (i Callas kai oi loipoi anikoun mallon stin Italiki politistiki istoria) de dinei kratika lefta gia na tin enisxyei. Kai prolavainw ta peri paideias legontas oti me to mavro xali pou ehei to dimosio sxoleio i dimosia opera mas marane. To idio pou de tha me xalasei an px i Burkina Faso kleisei tin (ypotithemeni) kratiki tis opera, allo toso de tha skasw kai gia tin anekdiigiti Lyrikia.

Dynx said...

Απλά επέλεξες ένα σημείο από όλη την συνέντευξη όπου ο κ. Γερουλάνος χρησιμοποιεί λάθος την έκφραση "Αντιθέτως". Αυτό που θέλει να πει προφανώς είναι ότι ναι μεν ίσως χρειαστεί να θυσιάσουμε την όπερα, αλλά παρ' όλα αυτά δεν είμαστε και χωρίς πολιτισμό (και τονίζει την επιτυχία του νέου μουσείου ώστε να μη φανούμε τελείως τριτοκοσμικοί).

Η αλήθεια είναι ότι είτε υπάρξει υποστήριξη είτε όχι δεν παίζει κανένα ρόλο: το κοινό της Ελλάδας έχει μηδενική μουσική παιδεία (για την αισθητική ας μη μιλήσω καλύτερα) σε σημείο που αμφιβάλλω ότι του αξίζει να υπάρχει όπερα.

Anonymous said...

αγαπητοι/ες μου,
το ενδιαφερον του υπουργου για τον πολιτισμο δεν το εχω καταλάβει........
το ενδιαφέρον πάντως για τον τουρισμό ξεκινάει και σταμάταειστο αν ο ίδιος προλαβαίνει να κάνει διακοπες στην Ελούντα!!!!!!!!!!!!!

Parsifal said...

Popp, ειμαι πολύ περίεργος αν θα τα έλεγες αυτά αν δεν είχες την ευκαιρία να είσαι στο Κοβεντ Γκάρντεν κ στη Μετ κάθε τρεις κ λίγο κ αν η μουσική σου ζωή για Χ λόγους έπρεπε να περιορίζεται στην ΕΛΣ και στο Μέγαρο.

Dynx, δεν επέλεξα κανένα κομμάτι, οι προηγούμενες ερωτήσεις που του εγιναν αφορούσαν α) την πειρατεία στο ιντερνετ β) τι μπορεί να κάνει η ΕΕ για αυτή γ) ποιές προσπάθειες πρέπει να γίνουν δ) Αν το οτι διορίστηκε ένας οικονομολόγος να διαχειρίζεται τον πολιτισμό σημαίνει οτι χρειάζεται μια πιο "οικονομική" προσέγγιση του πολιτισμού. Στη δ) ο Γερουλάνος απαντά: "Πρεπει να συνδυασουμε την ελευθερία που χρειάζεται η δημιουργία με τους στόχους που πρέπει να πληρωθούν, αν οχι, κατω απο την ομπρέλα της κουλτούρας, υπάρχουν ιδρύματα στα οποία γίνεται κατάχρηση των χρημάτων που συνεισφέρονται", και αμέσως μετά ερωτάται αν έχουν γίνει περικοπές με την κρίση.

mahler76 said...

@Dynx
δεν νομίζω πως διαφωνεί κάποιος με το επίπεδο της μουσικής παιδείας στην Ελλάδα, ούτε με το επίπεδο των παραγωγών της Λυρικής τις περισσότερες φορές. Όμως κανένα από τα 2 προβλήματα δεν λύνεται με την παύση λειτουργίας του μοναδικού Λυρικού θεάτρου της χώρας.

Anonymous said...

H μέθοδος "Πονάει πόδι, κόψει πόδι"
δείχνει το χαμηλό νοητικό επίπεδο των πολιτικών μας και την οξεία τεμπελίτιδα από την οποία πάσχουν.
Απαξιούν να σκεφτούν μεθόδους που θα τους βοηθήσουν να διατηρήσουν την μία και μόναδική μας ΕΛΣ!
Η Καλογεροπούλου και ένα σωρό άλλοι διάσημοι καλλιτέχνες, από την ΕΛΣ ξεκίνησαν. Αυτοί οι άνθρωποι με την καταγωγή και το έργο τους θύμιζαν και θυμίζουν ανά τον κόσμο την ύπαρξη της σύγχρονης Ελλάδας.
Γιά άλλη μιά φορά χρειάζεται να θυμηθούμε ότι η χώρα αυτή είναι εξαιρετικά Μεγάλη, οι πολιτικοί της όμως πολύ μικροί.

Parsifal said...

http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_civ_2_28/03/2010_395516

Νικος Δοντάς, για την Καθημερινή...
For what it´s worth..

Popp Fanatic said...

Parsi, tha epiviwna. Opws epiviwsa otan imoun afraggos foititis stin akrivoteri poli tou kosmou kai genikotera otan den eiha tin oikonomiki eyxereia na kanw ton opera tourist i na pairnw stalls tix gia kathe production sto CG. To akolouthisa kai tote to hobby mou. To CG itan akrivo gia mena, alla ypirxe to Sadler's Wells. I ta ypaithria to kalokairi. I ta proms. Ki an den ypirxan oute afta, tote tha periorizomoun stis kasetes (ta cd itan akriva). Kai eimai vevaios oti i istoria tis "anexeias" mou einai poly ligotero zoriki apo allous pou ta volepsane episis mia xara. Ama agapas kati tha vreis ton tropo na to kaneis KAI DE XREIAZESAI TO DIMOSIO NA STO PAREXEI.

To provlima mou me tin Lyriki den einai oute oi kallitexnes oute oi producers oi opoioi syxnotata einai aksioprepestatoi. Einai:

(1) O dimosioypallilismos. Na ti vrasw tin "texni" otan ehei to anekdiigito baggage tou ellinikou dimosiou parea. Eimai vevaios oti kathontai na metrane epidomata kai odoiporika kai ola ta synafi ekei mesa. Tha protimousa xilies fores na einai ena idiwtiko company kai na pairnei ena subsidy apo to laxeio opws edw. Kai to megaro den einai dimosio, ypenthymizw.

(2) I elliniki megalomania (megalopiasimo mallon). Opws kai na to kanoume i opera tha ehei panta mia poly mikri meiopsifeia endiaferomenwn stin Ellada. Den einai meros tis neolellinikis politistikis istorias - gi'afto kai xairomai otan anevazoun kai kammia elliniki operetta tou 1900 anti gia tin pollosti Boheme, ki as min me endiaferei proswpika to eidos. To pelatiologio einai mikro, as einai kai to prosferomeno proion antistoiha mikris klimakas. Kalytera na exoume kati sa touring company (na min einai kai ola stin Athina) na kanei liges paragwges etisiws. As riksoun tin emfasi sta resital, pou einai ftinotera kai mporei na traviksoun to koino mono me tin omorfia tis mousikis xwris tis dyskolies tou staging i oti ola einai sta italogermanika. I, opws eipa kai prin as estiasoun tis full paragwges sto repertorio styl ellinikis operettas. Kai opwsdipote na exoun apokleistika ELLINES tragoudistes para na fernoume panakrivous ksenous tragoudistes se grandiloquent paragwges opws oi mpourdes tis persinis Aidas i tis propersynis Tourantws (klinetai).

Dystyhws kai sta politistika i Ellada ehei ta idia kollimata pou tin odigisan stin kitsaria twn panakrivwn Olympiakwn kai genikotera sta prothyra tis xreokopias: ola souper kentropoiimena, me to dimosio sti mesi na kinei olous tous troxous, me megalopiasimata kai koblex na apodeiksoume oti eimaste Evrwpaioi... me daneika lefta. Dystyhws ta daneika pleon teleiwsane.

Σάρα said...

Συμφωνώ απόλυτα με τον Popp. Εκτός αυτού, υπάρχουν και τα σχέδια του Πολιτιστικού Πάρκου του Φαλήρου που θέλει να το φτιάξει το Ίδρυμα Νιάρχου και που προβλέπει και όπερα. Αφού λοιπόν θα έχουμε αυτό, εφόσον φυσικά δεν αρχίσουν οι συνηθισμένες χαζομάρες που θα καθυστερήσουν την κατασκευή του, και έχουμε και το Μέγαρο, δε βλέπω γιατί θα πρέπει να συνεχίσει να υπάρχει η ανεκδιήγητη Λυρική Σκηνή. Χρειάζεται σίγουρα θέατρο με νέες εγκαταστάσεις και πλάνο για την προώθηση της όπερας και όχι οι συνηθισμένες προχειρότητες. Αν η Λυρική Σκηνή δούλευε σωστά ως οργανισμός, δε θα τα έλεγα αυτά, αλλά σ' αυτή την περίπτωση χρειάζεται όντως ιδιωτικοποίηση. Δε χρειάζεται κρατική όπερα και το ίδιο συμβαίνει και σε άλλες χώρες του δυτικού κόσμου. Στην Αμερική καμιά όπερα δεν είναι δημόσια εκτός από την Ουάσιγκτων που παίρνει λεφτά και από το κράτος αλλά το fundraising το κάνει κυρίως μόνη της. Και ναι, και η Ελλάδα μπορεί να κάνει ανάλογο fundraising. Το ίδιο συμβαίνει και αλλού. Το κακό στην Ελλάδα είναι ότι αν προσπαθήσει κάποιος ιδιωτικός φορέας να φτιάξει κάτι καλό και θέλει να πάρει λεφτά από το κράτος, δυστυχώς το τελευταίο θέλει να ανακατεύεται στα πάντα και φυσικά να μεταφέρει τη διαφθορά του (διορισμούς, ανικανότητα, κλπ.) σε αυτόν. Θυμάστε το χαμό που είχε γίνει με το Ωνάσειο όταν ήταν ακόμα στα σκαριά?

Γνωρίζω φυσικά καλά ότι κινήσεις όπως μαζικές απολύσεις δημοσίων υπαλλήλων θα δημιουργήσουν φοβερό κοινωνικό πρόβλημα. Για να σταματήσει όμως αυτή η γάγγραινα στο μέλλον θα πρέπει να υπάρξει ιδιωτικοποίηση και αλλαγή νοοτροπίας. Και οι προτεινόμενες αλλαγές στα της όπερας στην Ελλάδα είναι νομίζω λογικές και θα ήταν ενδιαφέρον να δούμε πώς θα εξελιχθεί το πείραμα. Άλλωστε γιατί χρειαζόμαστε μέτριες παραγωγές (υπάρχουν βέβαια και εξαιρέσεις), κακή χορωδία, κακό θέατρο και κακή διοίκηση? Οι παραγωγές δε θα καλυτερεύσουν, η χορωδία δε θα καλυτερεύσει αφού είτε τραγουδάει καλά κανείς, είτε δεν τραγουδάει (δεν υπάρχει μέση οδός), λεφτά δεν υπάρχουν για την κατασκευή καινούριου κτηρίου και η διοίκηση είναι αδύνατο να καλυτερεύσει. Μέχρι σήμερα η Λυρική μας απέδειξε ότι είναι ανίκανη να προσφέρει κάτι. Διαφωνώ μάλιστα ριζικά με όσους γράψαμε ότι η Λυρική συνέβαλε καθ' οιονδήποτε τρόπο στην καρριέρα της Κάλλας. Με τίποτα δεν έκανε κάτι τέτοιο. Η Κάλλας τα κατάφερε μόνη της και αν μη τι άλλο, η Λυρική την εμπόδισε, παρά την προώθησε. Το να μην υπάρχει Λυρική και μάλιστα να υπάρχουν δυο καλά ιδιωτικά λυρικά θέατρα, δεν πρόκειται να εμποδίσει την καρριέρα σημαντικών νέων καλλιτεχνών.

Anonymous said...

Το "δίκαιο" και το "άδικο", που δεν μπορεί να επιβληθεί με αυστηρή τήρηση, με τιμωρία στους παραβάτες του «δικαίου», δεν υπάρχει.

Προσοχή λοιπόν στους αρχηγούς, που θα πρέπει να εκλέγει η Ράτσα, διότι με τον τρόπο της άσκεφτης διαλογής αρχηγού, διαλύεται μια ΣΩΣΤΗ και εκλεκτή ράτσα και ξανά επιστρέφει στα συνηθισμένα άλλα κατώτερα «δίκαια», αλλά και στον εκφυλισμό της ιδίας.

αναρχικος

Anonymous said...

sumfono me tous prolalisantes sxedon se ola ta simeia.(mi aparaititos kratiki opera klp.) Sto mono pou antidro einai stin krisi gia tin anageotita i mi lurikou theatrou se mia xora pou den exei "amesi" mousiki paradosi me to eidos. Diladi an exeraiseis 4-5 xores tis dutikis europis, oi upoloipes sfaloun pou exoun operes? To (kakos legomeno) "Klasiko" stin poiisi,logotexnia,filosofia texni,mousiki,klp, einai gia ton Anthropo exisou simantiko.

Popp Fanatic said...

I "amesi mousiki paradosi" den ehei sxesi me to an ypirxan sto parelthon aksiologoi kallitexnes/synthetes tis en logw ethnikotitas. Exei sxesi me to oti i opera stin Ellada den eixe pote oudemia maziki apixisi opws stin Italia/Gallia/Agglosakswnia/Rwsia, akoma kai Elvetia/Ispania. Eksaireitai isws i operetta sto turn of the 20th century. Opote einai xazo na apaitoume apo to elliniko kratos na epidotei afti tin texni.

Epanalamvanw oti proswpika de pistevw stin eks orismou yperoxi tis idiwtikis proseggisis. Kai safestata pistevw oti se mia xwra opws i Agglia opou i zitisi tis operas einai panta megalyteri apo ta prosferomena eisitiria ehei apolyto noima na dinei to kratos lefta (mesw tou laxeiou, ok, alla ousiastika foroi einai) gia na epidotei kapoia eisitiria mpas kai mporesei na erthei kai kanas patiris foititis (opws imoun kapote) kai oxi mono kapitales (opws katantisa). Stin Ellada omws i zitisi einai elaxisti. O monos tropos pou katafernoun na gemisoun tis aithouses, otan tis gemisoun, einai me to dolwma ixirwn ksenwn onomatwn gia na ginei happenning tis legomenis Kalis Koinwnias. Eidika oi parastaseis sto, aparadekto apo kathw apopsi, Irwdeio einai souper enoxes gia afto to amartima. Ama thelei i megaloastiki Athinaiki taksi na kanei happening as to kanoei xwris ta lefta tou kratous.

Kai s'afto episis mpainei kai to ilithio neoelliniko kompleks "na mi nomizoun oi ksenoi oti eimaste ena matso anatolites varvaroi". I lyriki dystyhws den yparhei gia kammia mousiki i klassiki paideia. Yparhei gia na niwthoume dytikoevrwpaioi.

Anonymous said...

Μου κάνει πολύ κακή εντύπωση το γεγονός ότι ούτε ένας επώνυμος Ελληνας μουσικός ή τραγουδιστής της όπερας δεν έγραψε την γνώμη του έως τώρα, παρ'όλο που πολλοί από αυτούς διαβαζουν όσα γράφει ο Πάρσι.
Το θέμα με την χώρα μας είναι ότι εδώ και ενάμισυ αιώνα δεν έχει βάλει την "δυτική" μουσική στα κρατικά σχολεία. Οι ορχήστρες είναι ανύπαρκτες σχεδόν σε όλη την επικράτεια. Μόνο χορωδίες υπάρχουν γιά να κοροϊδευόμαστε ότι κάτι κάνουν και οι καθηγητές μουσικής, και γιά να δίνουμε ένα πατριωτικό στίγμα με τραγούδια της λευτεριάς ή τα χριστούγεννα με τις σχολικές εορτές.
Γενικώς το σχολείο ήταν και παραμένει ένας τόπος άμουσος, οπότε πώς ένας λαός
θα μυηθεί στην μουσική της υπόλοιπης Ευρώπης, αν δεν την ακούει και δεν την διδάσκεται;
To θέμα είναι βαθιά πολιτικό και αποτελεί κομμάτι της νοοτροπίας του ραγιαδισμού. Τίποτα δεν είναι εύκολο στην Ελλάδα όταν έχει σχέση με την δημοκρατία του πνεύματος και της τέχνης. Ακόμα πασχίζουμε να αποδείξουμε ότι αξίζουμε με το να είμαστε φοιτητές του εξωτερικού, που γινόμαστε αποδεκτοί σαν εισαγόμενο προϊόν με ταμπέλα ξένου πανεπιστημίου.
Στην πρωτεύουσά μας ακόμη περιμένουμε την ίδρυση μουσικών σπουδών ανωτάτου επιπέδου. Και μη μου πείτε ότι δεν ενδιαφέρεται ο Ελληνας. Τον έχουν μάθει να μην ενδιαφέρεται, με το να τον βομβαρδίζουν με τα οριένταλ από τα ΜΜΕ και να τον απελπίζουν: όλα τα μαθήματα γίνονται υπό μορφή βαρειάς αγγαρείας και κυνηγιού των βαθμών.
Η πάσης φύσεως φτώχεια μάς έχει επιβληθεί με άγραφους και γραπτούς νόμους από ιδρύσεως αυτού του κράτους. Η Ελλάδα είναι ακόμη υπόδουλη.
Η εντολή είναι μία: καμμία χαρά, κανένας ενθουσιασμός.

george said...

Είναι πέρα πάσης αμφισβητήσεως ότι η λειτουργία ενός λυρικού θεάτρου στην πρωτεύουσα ενός κράτους που θέλει να λέγεται πολιτισμένο αποτελεῖ έναν από τους αναγκαίους συντελεστές της μουσικής παιδείας του κοινού, ή εν πάση περιπτώσει εκείνων που επιθυμούν να έχουν μουσική παιδεία και να την καλλιεργούν.

Ευχῆς έργο θα ήταν το λυρικό αυτό θέατρο να λειτουργεί σαν ανεξάρτητος ιδιωτικός φορέας χωρίς την οποιαδήποτε κρατική παρέμβαση ή ανάμιξη. Αυτό θα μπορούσε να γίνη βέβαια εφ'όσον υπάρχουν ιδιωτικοί φορείς ενδιαφερόμενοι να αναλάβουν ένα τέτοιο έργο πράγμα δύσκολο έως αδύνατο για την σημερινή ελληνική πραγματικότητα. Απομένει λοιπόν σαν μόνη λύση το κράτος το οποίο οφείλει οπωσδήποτε να μην εγκαταλείψη αυτή την προσπάθεια.

Η αποτυχία στην επιτέλεση του προορισμού του μοναδικού μας λυρικού θεάτρου και η κακοδαιμονία που βασιλεύει σ'αυτό οφείλεται πρωταρχικά στην παταγώδη αποτυχία του μοντέλου διοίκησης που έχει υιοθετηθεί. Σήμερα η Λυρική Σκηνή διοικείται από ένα ισχυρό διοικητικό συμβούλιο - ή ενδεχομένως πρόεδρο του διοικητικού συμβουλίου - και από ένα χωρίς ουσιαστικές διοικητικές αρμοδιότητες καλλιτεχνικό διευθυντή. Όμως η όπερα είναι ένα είδος το οποίο κατ'εξοχήν έχει ανάγκη να διοικεῖται συγκεντρωτικά, είναι έργο της πλειοψηφίας του ενός ο οποίος χαράσσει την πορεία και φέρει και την αποκλειστική ευθύνη της επιτυχίας ή αποτυχίας. Δεν θα πρέπει να μας βάζει σε σκέψη το γεγονός ότι τα τελευταία χρόνια ο χρόνος παραμονής του εκάστοτε καλλιτεχνικού διευθυντή δεν υπερβαίνει κατά μέσο όρο τα 2 χρόνια ;

Αν ανατρέξουμε στο παρελθόν θα δούμε ότι την εποχή που η λυρική σκηνή διοικείτο από ένα Γενικό Διευθυντή με αποφασιστικές διοικητικές και καλλιτεχνικές εξουσίες (σύμφωνα πάνω κάτω με το ιταλικό μοντέλο του sovrintendente) η λειτουργία της παρουσίαζε πολύ λιγότερα προβλήματα και ο χρόνος παραμονής των Γενικών Διευθυντών που ήσαν συνήθως αξιόλογες και ισχυρές προσωπικότητες (Μπαστιάς, Παλλάντιος, Χωραφάς) ήταν αισθητά μεγαλύτερος, ο δε εκάστοτε αντίκτυπος της δημοσιουπαλληλικής νοοτροπίας των εργαζομένων κατά πολύ μικρότερος.

Μήπως θα πρέπει ν'αρχίσουμε να σκεφτόμαστε πάλι το μοντέλο αυτό;

Aris Argiris said...

LYPAMAI PARA POLY OTAN DIABAZW SXOLIA SAN AYTA POU DIABASA EDW....
H OPERAANHKEI K PARANHKEI STHN ELLHNIKH KOULTOURA!!!! NA THYMHSW PWS H OPERA DHMIOURGHTHIKE STHN ITALIA TOU 15 AIWNA APO THN EPITHYMIA MERIKWN NA ANABIWSOUN/BELTIWSOUN TO ARXAIO ELLHNIKO DRAMA!!
APO AYTH THN APOPSH DEN THA YPHRXE OPERA EAN DEN YPHRXE TO ARXAIO ELLHNIKO DRAMA!!!MHN KSEXNAME EPISHS OTI H ANAGENNHSH KAI OLH AYTH H KALLITEXNIKH EKRHKSH THS TOTE EPOXHS ANHKEI KATA POLLOUS (EWS K OLOUS!!) ISTORIKOUS STOUS ELLHNES TEXNITES KALLITEXNES FILOSOFOUS K LOGIOUS POU FYGADEYTHKAN STHN BOREIA ITALIA K ALLA EYRWPAIKA MERH APO THN KWSTANTINOUPOLH M ETHN EISBOLH TWN TOURKWN.
AN OLA AYTA DEN EINAI ARKETA GIA NA APODEIKSOUN THN MAKRA K BATHEIA EPAFH THS ELLHNIKHS KOULTOURAS ME TO MELODRAMA DEN KSERW PIA TI ALLO NA PW!!!
H ELLADA EXEI ANAGKH APO MIA KARTIKH!!! OPERA!!!
TO ITALIKO MONTELO EINAI MIA BLAKEIA!!
K AYTO APODEIKNEIETAI ME TO OLO K PERISSOTERA ITALIKA THETAR PANE GIA KLEISIMO H' AKYRWNOUN PARAGWGES THN TELEYTAIA STIGMH!!!EPISHS PARA POLLOI ITALOI!!! TRAGOUDHSTES (EXW PROSWPIKA MILHSEI ME POLLOUS APO AYTOUS!!) H' FEYGOUN APO TH XWRA K METAKOMIZOUN STHN ISPANIA H' SE ALLES EYRWPAIKES XXWRES H' SYGKENTRWNOUN THN KARRIERA TOUS STHN KENTRIKH EYRWPH!! GIA TOU LOGOU TO ALHTHES OTAN MILOUSA ME TON GIUSEPPE FILIANOTI PRIN MERIKES EBDOMADES MOU ELEGE "ARH TO THEATRO MOU, POU XAIROMAI NA TRAGOUDAW EINAI TO AMBOURGO!!!".
ISWS TO GERMANIKO MONTELO THA MPOROUSE NA EINAI BIWSHMO... MEXRI STIGMHS EKSALOU EINAI TO MONO POU EPIBIWNEI PARA TA MEGALA OIKONOMIKA PROBLHMATA POU EXOUN POLLES GERMAN IKES POLEIS. ENAS SYNDIASMOS KRATIKHS/OMOSPONDIAKHS PRWTOBOULIAS ME IDIWTIKO SPONSORING!!!
EINAI PARAAA POLY EPIKYNDINO NA LEME "KLEISTE TO TO THEATRO"!!!
EAN DEN HTAN AYTO TO THEATRO EGW DEN THA HMOUN EDW POU EIMAI TWRA! K OXI MONO EGW ALLA K POLLOI ALLOI SYNADELFOI POU KANOUN ARKETA MEGALH KARRIERA STO EKSWTERIKO! P.X. TASSHS XXRISTOGIANNHS, DHMHTRHS THLIAKOS, XXRISTOPFOROS STAMPOGLHS, ANTWNHS KORWNAIOS, BASILIKH KARAGIANNH, EIRHNH KARAGIANNH, DHMHTRA THEODOSIOU, DHMHTRHS PLATANIAS, DHMOS FLEMOTOMOS, MATA KATSOULH, GIWRGOS KANARHS, EIRHNH KYRIAKIDOU KLP...
K PISTEPSTE ME O LOGOS POU POLLOI APO EMAS DEN TRAGOUDAME SYXNA STHN ELLADA EINAI GIATI KANENAS DEN MAS PROSKALEI K GIATI ENA MONO LYRIKO THEATRO DEN EINAI ARKETO GIA MIA XXWRA!! THA MPOROUSA NA GRAFW ME TIS WRES ALLA NOMIZW OTI AYTA EINAI ARKETA. AN DEN SAS PEITHOUN THA XARW NA TO SYZHTHSOUME PERISSOTERO!! ME POLLOUS XAIRETISMOUS ! ARHS ARGYRHS

Parsifal said...

Κ ΑΥΤΟ ΜΟΥ ΗΡΘΕ ΣΗΜΕΡΑ ΑΠΟ ΤΟ ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΧΟΡΩΔΩΝ ΤΗΣ ΛΥΡΙΚΗΣ:

Η ανακοίνωση που έβγαλε το σωματείο για τη στάση του νέου Προέδρου της ΕΛΣ
Ο νέος πρόεδρος του ΔΣ της ΕΛΣ Νίκος Μουρκογιάννης, έδειξε από νωρίς τα δόντια του. Πρώτα είχε μία επεισοδιακή συνάντηση με εκπροσώπους των σωματείων από την οποία αποχωρήσαμε διαμαρτυρόμενοι. Για την ιστορία, ο Μουρκογιάννης κατηγόρησε τον γραμματέα του σωματείου μας ως ψευδολόγο για τις δηλώσεις του σε τηλεοπτικό κανάλι και του ζήτησε απολογηθεί στους εργαζόμενους!!!
Κατόπιν έκανε παρέμβαση στην γενική συνέλευση των εργαζομένων στις 9 Απριλίου και αφού απαίτησε οικογενειακό κλίμα και εχεμύθεια και προπαντός όχι δημοσιεύματα στα ΜΜΕ, έσπειρε τον τρόμο για την τραγική οικονομική κατάσταση της ΕΛΣ και μίλησε για εχθρούς που θέλουν να την κλείσουν.
Υιοθετώντας τη άποψη ότι όλοι είμαστε συνυπεύθυνοι για την θέση του θεάτρου ζήτησε, τι άλλο; Θυσίες από όλους και ότι αυτός θα φύγει σε 2 μήνες !!!
Ανακοίνωσε την συρρίκνωση της Λυρικής, ενώ απείλησε και με κλείσιμο αν δεν δεχτούν οι εργαζόμενοι να γίνουν δραστικές μειώσεις στους μισθούς τους.
Εμείς του απαντάμε:
ΝΑ ΠΑΕΙ ΑΠΟ ΚΕΙ ΠΟΥ'ΡΘΕ
Ο Μουρκογιάννης διορίστηκε από το ΥΠΠΟ-Τ για να συνεχίσει το έργο του προκατόχου του Κυριακόπουλου που δεν είναι άλλο από την ιδιωτικοποίηση της ΕΛΣ και εκχώρησής της στον Νιάρχο.
Η κυβέρνηση απαξιώνει την Λυρική καθημερινά με το να μειώνει τον προϋπολογισμό σε επίπεδο κάτω από τις ανελαστικές δαπάνες, συντηρώντας με αυτόν τον τρόπο τα χρέη και διογκώνοντας τα.
Και σαν να μην έφταναν αυτά, ο Μουρκογιάννης αποφάσισε χωρίς λόγο να ακυρώσει την από καιρό προγραμματισμένη συμμετοχή της ΕΛΣ στο Φεστιβάλ του Wiesbaden με 2 παραγωγές του θεάτρου μας!!!
Αυτονόητο είναι ότι η εσκεμμένη αυτή κίνηση καταφέρνει ισχυρό χτύπημα στο όνομα και το κύρος της ΕΛΣ.
Ας μην ψάχνει άλλο λοιπόν ο Μουρκογιάννης για εχθρούς που θέλουν δήθεν να κλείσουν το θέατρο. Εχθροί της Λυρικής είναι ο ίδιος και η κυβερνητική πολιτική, που συνολικά εφαρμόζεται στον πολιτισμό.
Εμείς σ' αυτή τη βάρβαρη επίθεση που δεχόμαστε απαντάμε:
Δεν ευθυνόμαστε για τα χρέη και την κρίσης τους
Δεν θα κάνουμε καμία θυσία
Καμία μείωση στους μισθούς
Καμία απόλυση - Κατάργηση του νόμου 3812/09 που αφορά τις προσλήψεις στο Δημόσιο και στον ευρύτερο Δημόσιο τομέα.
Μονιμοποίηση όλων των συμβασιούχων.
Όχι στη συρρίκνωση της ΕΛΣ
Ακύρωση της σύμβασης του δημοσίου με το «Ίδρυμα Στ. Νιάρχος».
Κάλυψη του ελλείμματος της Ε.Λ.Σ.
Αύξηση της χρηματοδότησης της Ε.Λ.Σ. για να συνεχίσει απρόσκοπτα το έργο της.
Ανανέωση της σύμβασης του «Ακροπόλ» έτσι, ώστε τόσο η οπερέτα όσο και το παιδικό να παίζονται καθ' όλη τη διάρκεια της καλλιτεχνικής σεζόν κι όχι να περιοριστούν σε λίγες μόνο παραστάσεις στο χώρο της κεντρικής σκηνής..
Για το Δ.Σ. του Σ.ΧΟ.Ε.Λ.Σ.
Ο Πρόεδρος Ο Γενικός Γραμματέας
Νεκτάριος ΣαμαρτζήςΖαχαρίας Τσούμος

Σοφία said...

Συγχαρητήρια στον Άρη Αργύρη που πηρε θέση και υπερασπίστηκε την ύπαρξη της ΕΛΣ.
Διαφωνώ με όσους ζητούν να κλείσει το θέατρο. Εξυγίανση χρειάζεται, τίποτε αλλο.
Και όπως έγραψε ο Ανώνυμος, στην ΕΛΣ ξεκίνησε η Κάλλας, ασχέτως των όποιων δυσκολιών της εποχής. Η ίδια η Κάλλας έλεγε, ότι στην Ιταλία πήγε έτοιμη τραγουδίστρια, ότι δεν υπήρχε κάτι παραπάνω να διδαχθεί εκεί, εκτός από το ΄στήσιμό΄ της στη σκηνή από τον Βισκόντι και τον Τσεφιρέλλι. Ας τα θυμόμαστε αυτά, πριν γίνουμε αφοριστικοί και υπερόπτες.
Από το να υπάρχει μία έρημος γύρω μας, καλύτερα να μας βρίσκεται μία όαση, κι ας είναι μικρή.
Επίσης να θυμίσω ότι εκτός από τους τραγουδιστές μας, η σχολή μπαλέτου της ΕΛΣ είναι άλλο ένα φυτώριο καλλιτεχνών, που άν η Λυρική κλείσει, θα κλείσει και κείνη.
΄Οποιος είναι βολεμένος με δικές του επιχειρήσεις ή μέγάλο μισθό και κοιτάζει αφ¨υψηλού το θέμα, είναι εκτός τόπου και χρόνου όταν υπερασπίζεται τον κάθε Γερουλάνο.
Στην ουσία όμως φτύνει τον ίδιο τον εαυτό του, γιατί θέλει δεν θέλει είναι καταγωγής ελληνικής.
Και τώρα ξαναδιαβάστε τί έγραψε ο ΄Αρης Αργύρης!

Opera Cake said...

Hi Parsi,

Hope after this bailout the EU just announced, some money will be used to dope the National Opera to stay afloat.

If there are "enough" employees at the Greek Ntl Opera, the gvmt will take care of them. The main goal of the bailout is to keep the jobs...

Good luck ;(

Popp Fanatic said...

"Bolemenos", e? Hahaha, na to valw dipla sto "neofileleftheros" pou akousa episis, mia kai kanw syllogi xavale xaraktirismwn. Mipws "na gyrisw kai ta klemmena", pou einai slogan tis modas episis?

OK, volemenos. Den prokeitai na apantisw perigrafontas ti zwi kai tin oikonomiki katastasi mou, dioti den endiaferoun kanenan opoies kai na einai. Toulaxiston de xreiazomai monimotita, epidomata, monimopoiiseis symvasiouxwn kai ta ypoloipa fetix toy ellinikou dimosioypallilismou gia na kanw ton "kallitexni" (me ta daneika).

Epanalamvanw gia na empedwsete kai isws na mou apodwsete kai kanan allon wraion xaraktirismo: Oso foverous kallitexnes kai na ehei i lyriki apo tin palaiolithiki epoxi mexri simera, kai oses spoudaies paragwges exei eniote vgalei, na ti vrasw tin "texni" otan einai tou anekdiigitou ellinikou dimosiou ekporevomeni. Opws episis vrazw ta agorasmena me daneika olympiaka metallia kapoiwn foukaradwn metanastwn, ta vlaxomouseia pou stazoun Arxaious Imwn Progonous (kai volevoun dekades ypallillous), ti "dwrean" paideia (pou ploutizei tous frontistiriades) kai ola ta ypoloipa megala logia pou leei to elliniko kratos gia ton "politismo". Ama exete antera, kallitexnes, kante to xwris epidotiseis kai monimotites. Epidotiseis na dinei to kratos, an thelei na kalliergisei ton politi tou, ston katanalwti tis texnis sas (px me epidotoumena eisitiria gia tous mi "volemenous") ki oxi se sas. Ypotithetai oti kanete afto pou agapate, leei. Kai einai leitourgima oxi epaggelma, episis leei.

ARHS ARGYRHS said...

KAPOIOS PREPEI NA EINAI POLY "PLHGWMENOS" K "KAMMENOS" GIA NA BGAZEI TOSO FARMAKI ME TA SXOLEIA TOU.
NOMIZW O AGAPHTOS POPP FANATIC DEN DIABASE PROSEXTIKA TO SXOLEIO MOU...
DEN PEIRAZEI...LEITOURGHMA EINAI H KATHE DOULEIA K TO KATHE EPAGGELMA!!! DEN YPARXEI GIA MENA KANENA EPAGGELMA POU NA EXEI EIDIKH KATHGORIA LEITOURGHMATOS H' MH.. EKTOS K AN KAPOIOS BAGZEI POLLA H'LIGA LEFTA APO ENA EPAGGELMA POU MISEI K DEN EINAI EYTYXYSMENOS ME AYTO ASXETA AN TOU PRSFEREI OIKONOMIKH K KOINWNIKH EPIFANEIA.ENAS KALLITEXNHS DEN EINAI ENAS IDIAITEROS ANTHRWPOS , EINAI ISWS ANTHRWPOS ME IDIAITEROTHTES. KANENAS DEN THA DIAFWNHSEI OTI STHN ELS YPARXOUN ANTHRWPOI POU EKMETALEBONTA THN DHMOSIOYPALLHLIKH MONIMOTHTA, OPWS SYMBAINEI K SE OLESW TIS DHMOSIES YPHRESIES. AYTO DEN SHMAINEI "ENAS KAKOS H PERISSOTEROI KAKOI SHMAINEI OLOI KAKOI!!!".
ANGNWRHZEIS THN ARRWSTIA BREISKEIS TO FARMAKO K TH THERAPEUEIS... DEN DOLOFONEIS APLA TON ANTHRWPO EPEIDH DEN SOU GOUSTAREI O IOS!
EPIMENW K EPANALABMANW OTI H ELS PREPEI NA EINAI KRATIKH! SIGOURA OXI SE OLO TO POSOSTO THS. AYTO ENNOOUSA ME TO GERMANIKO MONTELO POU TOULAXISTON EGW ZW TA TELEYTAI DEKA XRONIA. KRATIKH OPERA ME IDIWTIKO SPONSORING GIA NA MPOREI NA EKPLHRWTHEI K NA OLOKLHRWTHEI TO BUDGET THS EPOMENHS KALLITEXNIKHS PERIODOU. AYTO MPOREI NA GINEI BIOSIMO K NA APOFEREI K KERD K EPISHS NA PROSFEREI YPSHLO KALLITEXNIKO EPIPEDO. EPISHS OPWS K STO EKSWTERIKO H MONIMOTHTA NA AFORA TA SWMATA(XORWDIA , ORXHSTRA, CORPE DE BALLET) PANTA OMWS ME ASFALISTIKES DIKLHDES GIA THN EPIKRATHSH TOU YPSHLOU EPIPEDOU. OSON AFORA TOUS SOLISTES, H MONIMOTHTA NA MPOREI NA DIEKDIKHTHEI META APO 5 H'8 XRONIA SYNNOXEMENHS SYMBASIAKHS SXESHS M E TO THEATRO. STH GERMANIA EINAI 14 XRONIA ALLA H GERMANIA EXEI 75 THEATRA OPERAS OPOTE DEN MPORW NA FANTASTW AYTON TON ARITHMO STHN ELLADA ME ENA MONO THEATRO OPERAS.ME AYTON TO TROPO MPOREI MIA DOIHKHSH NA KRATAEI TO EPIPEDO TOU KALLITEXNIKOU PROSWPIKOU POLY YPSHLA GIA TOU EYNNOHTOUS LOGOUS.EKEI POU THA PREPEI NA GINOUN ELEGXOI OSON AFORA TON YPERBOLIKO ARITHMO EINAI ISWS STO DOIHLKITIKO PROSWPIKO. DEN MPORW NA KRINW OMWS GIATI DEN EXW KATHOLOU STOIXEIA OPOTE THA HTAN POLY MEGALO LATHOS NA EKFERW GNWMH.H ELLADA EIXE, EXEI K THA EXEI DIASHMO KALLITEXNIKO FYTWRIO !!! OLA EXOUN AKSIA!! MOUSEIA, THEATRA, TA PANTA!!!MHN FTYNOUME LOIPON K MHN SKOTWNOUME TO IDIO MAS TO AIMA...KALO BRADY K EIMAI OPWS EIPA K PRIN STH DIATHESH OLWN GIA SYNEXEIA THS KOUBENTAS MAS...
ARHS ARGYRHS

Parsifal said...

Guys, να ρίξουμε λίγο τους τόνους? Κανεις δεν αμφιβάλλει οτι αγαπάμε ο καθένας εξίσου την όπερα κ δε θέλουμε τη Λυρική να κλείσει κ να μην υπάρχει θέατρο όπερας στην Αθήνα...και ο καθένας αντιλαμβάνεται τα πράγματα ανάλογα με τις εμπειρίες του, τις προσλαμβάνουσες του, κτλ κτλ.

george said...

Φοβούμαι ότι ο αγαπητός κ. Άρης Αργύρης παρεξήγησε τα όσα έγραψα για το ιταλικό μοντέλο στη διοίκηση ενός λυρικού θεάτρου. Χρησιμοποίησα τον όρο ιταλικό μοντέλο για να κάνω σαφέστερο τον τρόπο που σύμφωνα με τον οποίο πιστεύω ότι πρέπει να διοικείται ένα λυρικό θέατρο. Σύμφωνα και με το Consise Oxford Dictionary of Opera των Rosenthal and Warrack έκδ.1964, σ.378) : Sovrintendente = superintendent = The admonistrator of an Italian opera house - not necessarily the artistic or music director. Και ας μην πει κανείς ότι η Scala δεν γνώρισε μέρες δόξας υπό τον Antonio Ghiringhelli ή η Metropolitan υπό τον Edward Johnson και τον Rudolf Bing ή η Όπερα της Βιέννης υπό τον Karajan, που όλοι τους άσκησαν συγκεντρωτική διοίκηση. Μήπως καί το δικό μας Μέγαρο Μουσικής με την αναμφίβολα επιτυχημένη του πορεία δεν ήταν μέχρι τώρα "ενός ανδρός αρχή';

Η όπερα χρειάζεται πάντοτε στο τιμόνι της έναν άνθρωπο που να μπορεί να συνδυάζει διοικητικές ικανότητες, βαθειά γνώση του αντικειμένου και, το κυριώτερο, αγάπη για το αντικείμενο. Όπου η διοίκηση επιμερίζεται εκεί αρχίζουν οι προστριβές που τις περισσότερες φορές είναι άσχετες με το ζητούμενο αποτέλεσμα και επιζήμιες.

Αν ανέφερα τα ονόματα κάποιον παλιών Γενικών Διευθυντών ήταν γιατί τις περιόδους εκείνες η λειτουργία του θεάτρου ήταν συγκριτικά πιο εύρυθμη. Καί τότε κρατική η ΕΛΣ όπως και σήμερα. Εφαρμοζόταν όμως το εναλασσόμενο ρεπερτόριο με λιγότερες ίσως νέες παραγωγές αλλά πολύ περισσότερες παραστάσεις (συνήθως το θέατρο αργούσε μόνον την Δευτέρα)και μεγαλύτερη αξιοποίηση του έμψυχου υλικού, τόσο του μόνιμου θιάσου όσο και των ελλήνων του εξωτερικού. Δέν έλειπαν από τις παραστάσεις όλα τα μεγάλα ελληνικά ονόματα : Πασχάλης, Ζαχαρίου, Τασσοπούλου, Σγούρδα, Παπούλκας, Γιαννουλάκος, Πηλού, Μιλτιάδης Καρύδης και τόσοι άλλοι.
Είναι πραγματικά κρίμα σήμερα τόσα μεγάλα ελληνικά ονόματα που ανέφερε ο κ. Αργύρης να ακούγονται στην Ελλάδα από ελάχιστα έως καθόλου.

Ας λιγοστέψουν τις αμφιβόλου ποιότητος, ας αυξήσουν τον αριθμό των παραστάσεων καθιερώνοντας πάλι το εναλασσόμενο ρεπερτόριο κι΄ ας τονώσουν το ενδιαφέρον του κοινού στρεφόμενοι στους έλληνες καλλιτέχνες του εξωτερικού που αναμφίβολα με χαρά θα πλαισιώσουν τις παραστάσεις αυτές.

spystan said...

"Ο μαχαιρώνων τους Έλληνες εμφανώς τους ευεργετεί", Ηλίας Πετρόπουλος.