The press conference on the programming of the 2009 Athens Festival has just come to an end.
Here are the highlights of the conference:
* President of the Festival, Yorgos Loukos criticised "politely" the administration of the Greek National Opera and justified his decision to exclude them from the Athens Festival
* He also admitted that the 2009 Athens Festival faced various inconveniences regarding opera and classical music
* Hooray for concert-goers:
Concerts of
- Daniel Barenboim and the La Scala Orchestra
- Mark Minkowski and his Musiciens du Louvre
- Esa Pekka Salonen and the Philharmonia Orchestra
were announced!
UPDATE
At the website of the Festival you can already find the full schedule.
Not so bad in terms of dance/theatre (Helen Mirren, Ethan Hawke, La Fura dels Baus etc etc), and with names like Barenboim or Minkowski no music lover can complain but my impression is that this, is by far the *poorest* festival of the last few years.
32 comments:
Λοιπον φιλοι μου, ρεπορταζ απο την πρες κονφερανς του ΕΦ:
1.Προλογισε ο Σαμαρας και επλεξε τον πανηγυρικο του Φεστιβαλ, της ποικιλιας, του προγραμματισμου, της πρωτοποριας και των συμπαραγωγων. Η μονη ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΗ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ αφορουσε στην σχεδον οριστικοποιηθησα ΑΓΟΡΑ των θεατρων του Πειραιως 260, προικα για το ΕΦ. Σε ερωτηση "Τι γινεται με τον προγραμματισμο της Λυρικης και το χρονοδιαγραμμα" (sic) απαντησε βιαστικα και φευγοντας οτι "Υπαρχει προβλημα". Καταλαβαινει κανεις τιποτα;
2.Ο Λουκος πηρε το λογο και αφου εκανε εναν απολογισμο της περασμενης σαιζον (+200.000 εισιτηρια) περασε στα σοβαρα.
3. Δηλωσε οτι το ετησιο ελλειμα του φεστιβαλ ανερχεται σε 1.000.000 Ε, και ενας απο τπυσ λογους που περιορισε τη χρονικη διαρκεια ηταν και αυτος, να περιοριστει δηλαδη το ελειμμα, ειδικα σε χρονια "κρισης".
4. Αακοινωσε την συμπηξη "ομοσπονδιας" μεσογειακων Φεστιβαλ (ΚΑΔΜΟΣ), με μελη, προς το παρον, τη Αθηνα, την Αβινιον,την Βαρκελωνη και την Κων/πολη, στοχος της οποιοας ειναι η συμπαραγωγη παραστασεων και η διακδικηση συμπληρωματικης επιχορηγησης απο τα κοινοτικα ταμεια (εκκρεμει η επιχορηγηση).
5, Ανακοινωσε συνεργασιες με αλλα φεστιβαλ, για συμπαραγωγες: ηδη με Σινγκαπουρη και Μαδριτη, ενω διαπραγματευσεις γινοται και με φεστιβαλ τησ ΝΥ, του Λονδινου. Θα υπαρξει και ειδικη προσπαθεια συμπαραγωγων προσανατολισμενη στην Επιδαυρο.
6. ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΕ ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΜΕ ΤΗΝ ΚΛΑΣΣΙΚΗ/ΟΠΕΡΑΤΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ, δηλωνοντας οτι η περυσινη προσελευση τον απογοητευσε και εδωσε νουμερα:
2200 εισ, για Φλεμινγκ
400 για την συναυλια Μεσσιαν
522 για την συναυλια Εσενμπαχ
και αλλα για τα υπολοιπα που δεν προλαβα να σημειωσω. Παραδεχτηκε οτι η επικοινωνιακη πολιτικη του ΕΦ πρεπει ισως να προβληματιστει και να δει τι τροπους εχει να αντιμετωπισει το προβλημα. Παντως, σε ερωτηση ΜΟΥ επι αυτου, και παλι παραδεχτηκε οτι αν ειχε φανταστει ΤΟΣΗ ΜΙΚΡΗ ΑΠΗΧΗΣΗ για την Φλεμινγκ θα ειχε "σπρωξει" λιγο παραπανω, Ειλικρινα ομως περιμενε ενα ευκολο σολντ αουτ, οπως σχεδον σολντ αουτ ηταν ο Μπολσοϊος Μπορις Γκοντουνωφ. Δηλωσε οτι ισως α μη υπαρχει και πολυ κοινο τελικα για "πιο δυσκολη" κλασσικη μουσικη. Εκει τα πηρα και ξαναρωτησα ΠΩΣ ΤΟ ΕΝΝΟΕΙ, και εδωσα ως παραδειγμα οτι δυο ΑΓΝΩΣΤΕΣ ΟΠΕΡΕΣ με απολυτως παραλληλες παραστασεις, γεμισαν 6 φορες και το μεγαρο και το Ολυμπια... Ευγενικα παραδεχτηκε πως η επικοινωνιακη πολιτικη του Φεστιβαλ πρεπει να εχει και αυτη ευθυνη, πλην ομως, για "δυσκολες" παραστασεις χορου και θεατρου η ιδια πολιτικη ΔΕΝ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΣΕ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΠΡΟΣΕΛΕΥΣΗΣ... Δεν μπορεσα, δυστυχως, να συνεχισω τη συζητηση...
Αμεσως μετα μιλησε ο Κουρουπος και ΣΥΜΦΩΝΗΣΕ, ΠΑΝΩ ΚΑΤΩ ΜΕ ΤΟΝ Λ. στο οτι ισως υπαρχει ελλειμα κοινου για την Μουσικη και οτι ισως η επικοινωνιακη πολιτικη κλπ κλπ.
Ο Λουκος εξηγησε οτι απεκλεισε, τελικα, τη Λυρικη λογω εξαιρετικης καθυστερησης στην ανακοινωση του προγραμματος, δηλαδη, σκηνιθετη/σκηνοθεσιας για την ΑΙΝΤΑ, καστ, μαεστρου και προ-προυπολογισμου. Και δηλωσε οτι ειναι η πρωτη φορα, ισως, που η Λυρικη ΔΕΝ ΘΑ ΛΑΒΕΙ ΜΕΡΟΣ ΣΤΟ ΦΕΣΤΙΒΑΛ, και αυτο ειναι λυπηρο, αλλα, ο ιδιος, προτιμα να εχει εστω μια ιδεα, αν οχι σαφη τετοια, με ΤΙ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΝΟΙΓΕΙ ΤΟ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΤΟΥ.
Μετα πηρε το λογο ο ανεκδηηγητος Μικρουτσικος που ουτε λιγο, ουτε πολυ, του ειπε να μην αισ8ανεται κομπλεξ, διτο μπορει να μην εχει πολλη οπερα κλπ κλπ αλλα εχει τραγουδοποιους, ειδικη κατηγορια μουσικης της ελλαδας που εκοσμησαν ο Τσιτσανης ο Βαμβακαρης, ο Καλδαρας (σικ) ο ΜΧ ο, ΜΘ ο Ξαρχακος ΚΑΙ ΟΙ ΑΛΛΟΙ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΙ ΤΗΣ ΓΕΝΙΑΣ ΤΟΥ (σσ του ιδιου ...σικ!) σε στιχους λαμπρων ποιητων κλπ κλπ των ελληνων "Κουρτ Βαιλ" (ξανα-σικ).[Παρενθεση:υπαρχει ενα αφιερωμα στην ποιηση και στον Γιαννη Ριτσο φετος). Ο ελλην Βαιλ τελειωσε με την υπενθυμιση οτι "τι σχεση εχουν ο Μητσιας και η Αλεξιου με τα μπουζουξιδικα" και ετονισε με στομφο οτι η καλλσικη μουσικη ΔΕΝ ΠΟΥΛΑΕΙ, αφου ουτε καν ο Ραττλ και η Βερολινεζοι δεν πουλανε, οταν ενας δισκος τους πιασει 8000 αντιτυπα ανοιγουν σαμπανια) και υπογραμμισε οτι οι ΠΩΛΗΣΕΙΣ ΑΠΑΙΤΗΤΙΚΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ στην Ελλαδα (σσ: ΜΗΤΣΙΑΣ; ΑΛΞΙΟΥ; ΜΙΚΡΟΥΤΣΙΚΟΣ;) πωλουν περισσοτερο και "επικοινωνουν" με τον λαο τους. Αυτος ο υπερφιαλος κρετινος υπηρξε ΚΑΙ ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ (της Μιμης και του Ανδρεα).
Ο Λουκος ξαναπηρε το λογο για να πει οτι 10 περιπου παραστασεις κλπ που επροκειτο να ερθουν ακυρωθηκαν λογω κρισης, παραιτησης ξενων σπονσορων κλπ κλπ και οτι τουαχιστον 2 προτασεις οπερας ακυρωθηκαν σχεδον τη τελευταια στιγμη (χωρις διευκρινηση- η μια αφορουσε παντως τον Κριστι) και οτι επισης ματαιωθηκε και ενα ρεσιταλ του Αν. Σολλ.
Μετα παρουσιασε το προγραμμα, αναλυτικα.
Ο ιδιος ειναι πολυ χαρουμενος για το θεατρικο μερος, τις παραστασεις της επιδαυρου (δεστε το προγραμμα, να μην τα γραφω ξανα).
Το κλασσικο προγραμμα:
8/6 ΗΡΩΔΕΙΟ Μινκοφσκι/Λουβρο, με Χαυντν.
16/6 ΗΡΩΔΕΙΟ, ενα κρος-οβερ πανω στον Μαγικο Αυλομ την Orchestra di Piazza Vittorio/Mario Tronco,με εναλλακτικα μουσικα οργανα και περφορμανς, χωρις τραγουδι.
17/6 ΗΡΩΔΕΙΟ Η φιλαρμανια με τον Εσα Πεκκα και τον Βακαρελη (Κτο Λιστ, 6η Μαλερ)
29/6 Σκαλα και Μπαρενμποιμ (σολιστ μαεστρος), 3ο Μπετοβεν και Φανταστικη
10/6 ΜΕΓΑΡΟ Σινφονια Βαρσοβια υπο τον Πεντερετσκι (εργα του ιδιου...)
2/7 ΜΕΓΑΡΟ Cercle de l'Harmonie/ Jeremie Rhorer/Les Elements
Mozarτ: Κτο για κλαρινετο και Ρεκβιεμ
και
5/7 ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΜΑΖΟΧΙΣΤΕΣ ΦΙΛΟΥΣ ΜΑΣ:
Η ορχ και η χωρ της ΕΡΤ με τον Καρυτινο θα "εκτελεσουν" το Ρεκβιεμ του Βερντι (Βουλγαριδου, Μαυροπουλου, Ζεφιρι και Σταμπογλης)
Δατς ολλ, φολκς!
ΥΓ: Τιμησαν με την παρουσια τους, ο Σαμαρας, ο Μεγαλουτσικος, ο Μητσιας, ο Μπεζος, ο Πιατας, η Ειρηνη Παππα, αλλοι καλλιτεχνες, "και πληθος κοσμου".
Ακολουθησε ελαφρυ γευμα.
"Εκει τα πηρα και ξαναρωτησα ΠΩΣ ΤΟ ΕΝΝΟΕΙ, και εδωσα ως παραδειγμα οτι δυο ΑΓΝΩΣΤΕΣ ΟΠΕΡΕΣ με απολυτως παραλληλες παραστασεις, γεμισαν 6 φορες και το μεγαρο και το Ολυμπια..."
Απ το στόμα μου το πήρες!
Δεν κάνουμε τέτοιες ερωτήσεις στον Λούκο. Τον Λούκο τον ρωτάμε μόνο για τον Νόιμάγιερ, για την Πίνα Μπάους, για τη Σάσα Βάλτς, άντε για τον Μαρμαρινό. Πέρα απο αυτά δε βλέπει κ δεν τον νοιάζει.
Μα πάλι την Όπερα της Λυών 8α έφερνε??? Είπαμε, τον τάισε τόσα χρόνια....να ανταποδώσει κ αυτός..
Όπως ήδη έχω γράψει στο κυτίο σχολίων πάνω δεξιά, δεν πιστεύω τίποτε απο όλα αυτά που ακούω.
Καλά δεν ΝΤΡΕΠΕΤΑΙ κοτζάμ Φεστιβάλ να επιτρέπει στον Μικρούτσικο (ΠΟΙΟΝ????) να συγκρίνεται με τον Σάιμον Ράτλ???? Κ δεν έπεσε κεραυνός να τον κάψει και μόνο που το ΔΙΑΝΟΗΘΗΚΕ?
Ε ναι, τώρα που θα τραγουδήσει ο Μητσιάς στο Ηρώδειο, χτυπάμε άνετα και Αβινιόν και Εδιμβούργο, μη σου πω και Μπάυρωυτ.
ΟΝΕΙΔΟΣ!!!
Κρίιιιιιιμα που θα χάσω αυτό το Ρέκβιεμ!!!! Ο ογκολιθος αυτός της τέχνης που λέγεται Λουκάς Καρυτινός θα διευθύνει??? Πωπω, τί κρίμα που εκείνο το βράδυ θα βλέπω Ballo in Maschera στο Λονδίνο. Τόσο που σκέφτομαι να το ακυρώσω~ Αφού είναι κ η Συμφωνικη της ΕΡΤ (κρίμα και για τους σολίστες που θα είναι σίγουρα εξαιρετικοί).
Κ τώρα που ξαναδιαβάζω όσα γράφεις...
Θα έφερνε τον William Christie? Για όπερα τύπου Paladins / Platee δηλαδή μιλάμε πάλι??? Καλά, ναί, το είχε σίγουρο το σολντ-άουτ. Περιμένει να κάνει σολντ-άουτ με τον Κρίστι? Ενδιαφέρον...
Κ Andreas Scholl??? Εκεί δηλαδή πόσα εισιτήρια περίμενε να κόψει??? Τα 500 θα ήταν μέγιστη επιτυχία...
Τα πράγματα είναι απλά...
Αν εγώ ως μουσικόφιλος, ήθελα να δω τα πάντα πέρισυ έπρεπε
-1,3,5,8 Ιουνίου να βλέπω (την άθλια) Τουραντό
-Στις 27 Ιουνίου να βλέπω Les Talens Lyriques υπο Rousset
-Στις 30/6 κ 1/7 την ΚΟΘ με τον Fazil Say
-Στις 3 Ιουλίου τη Φλέμινγκ
-7 και 9 Ιουλίου να βλεπω Όνειρο
-Στις 8 Ιουλίου τον Μούτι
-10 και 11 Ιουλίου να βλέπω το Ποτάμι με τις τουρλίδες
-Στις 11 Ιουλιου τον Εσενμπαχ
-Στις 14 Ιουλίου την ορχήστρα του Μπαλσόι
-15 και 16 Ιουλίου να βλέπω Μπόρις
-19 και 20 Ιουλίου να βλέπω Ορφέα στην Επίδαυρο
-21 και 22 Ιουλίου να βλέπω την Πληγη του Γωγιού
-Στις 29 Ιουλίου τον Ασκενάζυ
Αν προσέξετε, η περίοδος 27/6 με 22/7 είναι τόσο ασφυκτικά γεμάτη που όοοοοσα λεφτά και χρόνο και να διαθέτει κάποιος, δεν είναι απλά δυνατόν να τα δει όλα αφου οι παραστάσεις είτε διαδέχονται η μια την άλλη είτε απλά συμπίπτουν! Δε χρειάζεται να έχεις κάνει cultural management σε κανένα ίδρυμα περιωπής για να αντιληφθεις οτι κάποιες από αυτές τις παραστάσεις θα κάνουν κοιλιά και δε θα πουλήσουν. Κ γω ήθελα να πάω στον Εσενμπαχ αλλά εκείνο το βράδυ έβλεπα το Ποτάμι - αλλά αστεία-αστεία, όλα τα άλλα τα είδα (εντάξει, στην ΚΟΘ βαρεθηκα να πάω κ στον Μούτι ήμουν διακοπές). Και αυτές είναι μόνο οι παραστάσεις μουσικής/όπερας. Βάλε και καμιά δεκαριά θέατρα που είδα πέρισυ, είναι να αναρωτιέσαι που βρήκα τόσο χρόνο (WOW! Πού βρήκα τόσο χρόνο?)
δηλαδή του χρόνου το φεστιβάλ θα το ανοίξει η Ρεμπέτικη κομπανία που επικοινωνεί με το κοινό της Ελλάδας? Και by the way ο Μικρούτσικος τι δουλειά έχει στην υπόθεση Φεστιβάλ?
Ο μεγαλουτσικος συμμετεχει στα πλαισια του αφιερωματος στην μελοποιημενη ποιηση. Παρουσιασε (τι, θα σας γελασω) τη προταση του.
Αντιστοιχες παρουσιασεις εκαναν περιεκτικοτατα και αξιοπρεπεστατα ο Χουβαρδας και ο Κουρουπος.
Απλα ο Μπρεχτουτσικος, μας εκανε και ενα μαθηματακι πολιτιστικης προσληψης, προσεγγισης και ... ψωνισματος.
Ο ΠΑΡΣΙ ΤΑ ΛΕΕΙ ΩΡΑΙΟΤΑΤΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΜΟΥΣΙΚΗ ΠΕΡΥΣΙ, ΤΑ ΙΔΙΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΑΝ ΟΛΟΙ ΟΙ ΜΟΥΣΙΚΟΦΙΛΟΙ (εγω δε, που παρακολουθω αρκετα στενα ΚΑΙ ΧΟΡΟ ΚΑΙ ΘΕΑΤΡΟ ... αφηστε καλυτερα! Μεχρι που ελεγα να παρω και ..Φεστιβαλοδανειο -εκτος απο εκτακτη αδεια!!!)
And the money goes.... to the three leading men you referred to, meaning to the world famous conductors dominating the festival. The rest get crumbs and remain silent. Mr Loukos & Co. are the dictators, so no objections are accepted.
Maria.
Την καλησπέρα μου σε όλη την παρέα.
400 έκοψε ο Μessiaen? να δούμε πόσα θα κόψει ο Penderecki (αν και αν είναι να έρθει με τίποτα από τα πρόσφατα νεοσυντηρητικά του, να μου λείπει).
400 έκοψε ο Μεσιεν?? Και οι υπολοίποι? Είχαν "προσκλήσεις"?
Φτωχότατο το φετινό μενού. Και άμα θέλουν να κόψουν εισητήρια ας βάλουν και λίγο νταλάρα να κάνουν σολντ ουτ απο την πρώτη μέρα.
Πάντως εμένα δεν θα με χάλαγε λίγη όπερα της λυών ακόμη. Το περσινό όνειρο το είχα βρει εξαιρετικό.
Αθήνα έρχομαι Αύγουστο. Από τότε που περιορίστηκε χρονικά το φεστιβάλ, δεν μπορώ πλέον να παρακολουθήσω τίποτα...
Καταλαβαίνω την αγανάκτησή σας για το φεστιβάλ, αλλά μήπως είστε λίγο υπερβολικοί; Δεν είναι σημαντικός ο Μικρούτσικος; Δεν είναι γεγονός ότι το κοινό της κλασικής μουσικής είναι τραγικά περιορισμένο;
Σε καμία περίπτωση, πάντως, δεν είναι υπερφίαλος κρετίνος.
Έχει συνθέσει σπουδαία μουσική, έχει μελοποιήσει εξίσου σπουδαίους ποιητές και άλλα πολλά.
Συμφωνώ ότι ήταν ακραίο και προκλητικό να δηλώσει ότι η κλασική μουσική δεν είναι απαραίτητη και πιθανότατα αυτό να είναι ένα από τα κόμπλεξ του. Άλλωστε, δεν είναι λίγοι αυτοί που σνομπάρουν την κλασική, γιατί θεωρούν ότι είναι επιτηδευμένη, ανούσια και δε γεννάει συναισθήματα.
Η μουσική, όμως, όπως και κάθε τέχνη, έχει πολλαπλές αναγνώσεις. Αυτό που ενθουσιάζει εσάς αφήνει αδιάφορο το Μικρούτσικο και αντιστρόφως.
Δεν είναι αρκετό αυτό, για να τον καταδικάσετε.
Εξάλλου, γίνεστε το ίδιο ακραίοι και προκλητικοί όταν ειρωνεύεστε το είδος της μουσικής με το οποίο ασχολούνται οι Μικρούτσικος, Αλεξίου κ.ο.κ.
Δεν επιθυμώ να κάνω συστάσεις ή παρατηρήσεις και επαναλαμβάνω ότι νοιώθω την απογοήτευση και την οργή σας, την οποία άστοχες, πρόχειρες δηλώσεις εντείνουν. Απλώς, νομίζω ότι κάπου χάνετε το δίκιο σας, όταν αντιδράτε παρόμοια.
Ελπίζω μόνο να μην παρεξηγηθώ, διότι κι εγώ εκνευρίστηκα με τη δήλωση του Μικρούτσικου, κι εγώ έγινα έξαλλος για τη δίαιτα όπερας του καλοκαιριού, κι εγώ...
The 2008 Festival was satisfactory as far as tickets and audience were concearned. IN EVERY FIELD, classical music/opera EXCLUDED!
The only fully "successfull" performances were Bolshoi's Boris (2 performances at Megaron-sold out) and Pina Bausch's Orfeo (sung/danced) in Epidaurus (2 performances, 20.000 spectators).
ALL THE OTHER propositions, RENEE FLEMING INCLUDED, were held in semi empty venues.
The same applies to the 2007 edition, I can remember Minkowski/von Otter, Christie/Arts Florissants/Schopfung in Megaron (brought to Megaron from Herodion because of canicule) also half empty. June Anderson gala, with lots of empty seats as well etc etc.
If these productions were held during the winter Megaron season they would have been (probably) sold out.
Every other proposition, including some "hard core" avant-garde ballet, dance, theatre (in foreign languages as well), performances were almost always FULL .
Obviously SOMETHING GOES WRONG with the classical music section of the Festival. IT IS NOT NECESSARILY THE PROPOSITIONS, most were popular and prestigious. MUST BE OTHER FACTORS. What?
Οταν σε 200 χρόνια, κανείς, πουθενά στον πλανήτη δε θα θυμάται κανένα τραγούδι του Μικρούτσικου, σε κάποια γωνιά του πλανήτη θα ανεβαίνει μια Τραβιάτα...
Αν ο Μικρούτσικος δεν τιμούσε την όπερα δε 8α είχε γράψει αυτές ις σούπερ αποτυχημένες όπερες τύπου "Η επιστροφή της Ελένης" κτλ κτλ, εργα δηλαδή αποκλειστικά για local κατανάλωση που ποτέ δεν ευτύχησαν κ δε θα ευτυχήσουν σε κανένα θέατρο όπερας...
Το να αποκαλείς τον εαυτό σου μεγάλο τραγουδοποιό είναι άλλο και άλλο να συγκρίνεις τον εαυτό σου με τον Ρατλ, κτλ κτλ
Αλήθεια,δεν τσέκαρα, τόσο χορό έχει φέτος το Φεστιβάλ, την κορούλα του δε θα την έχωσε πουθενά?
φιλε ΣΠΡ
δεν τον ΕΙΔΕΣ ΚΑΙ ΔΕΝ ΤΟΝ ΑΚΟΥΣΕΣ!
Ηταν πραγματι ΕΜΕΤΙΚΑ ΥΠΕΡΦΙΑΛΑΟΣ.
Να εβλεπες πως απαξιωσε και την οπερα! ("εχω συνθεσει και εγω απο αυτο το ειδος"... ΤΙ ΜΩΡΕ; ΤΗΝ ΕΛΕΝΗ;)
Και η αναφορα του στο Ραττλ (που δεν μ'αρεσει) εξισου προκλητικη.
Τραγουδια γραφεις, πολλα πολυ ωραια και ποιοτικα, αλλα ΜΕΧΡΙ ΕΚΕΙ.
Το οτι δεν βρισκει κοινο το Φεστιβαλ για συγκεκριμενες προτασεις σε συγκεκριμενη οργανωση και στιγμη, ΔΕΝ ΣΗΜΑΙΝΕΙ οτι η προσεγγιση Μικρουτσικου ΔΙΚΑΙΩΝΕΤΑΙ. Διοτι με την ιδια την λογικη του, ας τον συγκρινουμε με τους λοιπους τραγουδιαρηδες: Τι πουλα ο ιδιος και τι Ο ΦΟΙΒΟΣ Η Ο ΘΕΟΦΑΝΟΠΟΥΛΟΣ;
Πωπω, εμείς οι 2 έχουμε ταύτιση, όχι αστεία...
εισαι μηπως ο μικρος μου αδελφος Παρσι;
Η μηπως η αυρα του ...επαγγελματος μας, που ΔΕΝ ΕΞΑΣΚΟΥΜΕ ΕΥΣΥΕΙΔΗΤΩΣ ΚΑΙ ΑΣΜΕΝΩΣ ουτε εσυ ουτε εγω; ΛΟΟΟΟΟΟΟΟΟΛ!
Κατ'αρχάς, χαίρομαι που δεν παρεξηγήθηκα.
Κατά δεύτερον, μου φαίνεται κάπως απόλυτο το ''κανείς δε θα τον θυμάται''. Δε μπορούμε να είμαστε και σίγουροι!
Απ'ότι αντιλαμβάνομαι, θεωρείτε και οι δύο ότι η κλασική είναι η ύψιστη και αιώνια μορφή μουσικής. Δε θα διαφωνήσω, αλλά θα προσθέσω ότι υπάρχουν τραγούδια το ίδιο αξιόλογα ( ίσως για άλλους λόγους) που ανήκουν σε άλλα είδη μουσικής.
Απλά, είμαι υπέρ μιας πιο συγκρατημένης και ''απαλής'' αντιμετώπισης.
ΥΓ. Τί δουλειά κάνετε επιτέλους?! Έχετε χρόνο να πάτε σε ολόκληρο το φεστιβάλ!!! Έχω σκάσει από το κακό μου!
Εγώ δε μιλάω χωρίς το δικηγόρο μου.
Derwanderer?
ΠΡΟΣΘΕΤΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ!
Ηδη έχω αρχίσει να νευριάζω με τις ημερομηνίες του Φεστιβάλ. Για να μην αναρωτιέται κ ο κυριος Λούκος για τα εισιτηρια...
Θέλω να πάω στο Καθαρτήριο αλλα θέλω να πάω κ στον Μινκοφσκί. Αλλα κ στο Deutsches Theater. Δηλαδή πρέπει με το καλημέρα σας να πάω 8&9&10 Ιουνίου. Έλα όμως που αν πάω στους Αρουραίους στις 10 Ιουνίου, δε θα πάω στον Πεντερετσκι που είναι επίσης 10 Ιουνίου. Και φυσικά πρέπει 1 απο τις 4 παραστάσεις να τη θυσιάσω λόγω προγραμματισμού του Φεστιβάλ κ σίγουρα 1 ακόμα αφού όλες είναι καθημερινές κ δε γίνεται κάθε βραδυ μετα τη δουλεια να τρέχω στην Πειραιώς κ στο Ηρώδειο.
Και κάπως έτσι χάνονται τα εισιτήρια (αφού στο τέλος δε θα πάω στον Μινκόφσκι που τον έχω ξανακούσει)
Φιλε ΣΠΡ
να τελειωνουμε με τον Μικρουτσικο,
ΝΑΙ, και ταλεντο εχει, και καλα τραγουδια εχει γραψει, και μουσικη ξερει σε βαθος.
ΟΜΩΣ: Το να συγκρινεις εαυτον και την εργασια σου με τους τιτανες της μουσικης, αφου προσπαθησες, ΑΝΕΠΙΤΥΧΩΣ, να διεμβολισεις τον "χωρο" [με οπερες, σονατες, συμφωνιες κτλ) για να καταληξεις σε εξισωσεις "ελληνικοτητας", "κοινου", ποιοτητας ποιησης VS "κακων" ρομαντικων λιμπρετων ειναι υπερφιαλο, κομπλεξικο και λαικιστικο.
Να υπενθιμισω οτι ο κ. Μικρουτσικος, διετελεσε ΚΑΙ
-Υπουργος Πολιτισμου (εξαργυρωσε τον κοπο του να διασκεδαζει τη Μιμη και τον Ανδρεα σε ιδιςτικα παρτυ και επωφεληθηκε απο τον θανατο της Μελινας). Εργο: ΜΗΔΕΝΙΚΟ.
ΠΡΙΝ ΑΠΟ ΑΥΤΟ:
-Καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Πάτρας και του Μουσικού Αναλογίου του Μεγάρου Μουσικής. Αφησε τεραστια χρεη στο θνησιγενες Φεστιβαλ της γενετειρας του ΚΑΙ ΚΑΝΕΝΑ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΟ ΣΤΙΓΜΑ (αυτο ειναι και το σοβαροτερο).
Τελος, αφου ξαναπροσπαθησε να μπει στον "κλασσικο" κοσμο, χωρις μεγαλυτερη επιτυχια, επεστρεψε στα "πατρια" ξαναηχογραφωντας το Σταυρο Του Νοτου. Και ζει εδω και 5 χρονια κανοντας συναυλιες ΜΕ ΑΥΤΟ ΚΑΙ ΜΟΝΟ.
Αντε, να περιμενουμε να δουμε τι θα κανει με το νεο Καβαφη που ανακοινωσε.
Τα ιδια εχουμε ακουσει και απο τον (σαφως μεγαλυτερο) Θεοδωρακη που ΔΕΝ ΕΝΝΟΕΙ να καταλαβει οτι τον αγαπαμε για τον Επιταφιο και τις Μπλαλαντες και ΟΧΙ για τις κακοτεχνες συμφωνιες του και τα "ορατορια" του.
Αν αυτοι ντρεπονται που οι λαμπρες μελοποιησεις τους ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ Σουμπερτ, Σοστακοβιτς και Πουτσινι και για να το εξηγησουν προσπαθουν να μας πεισουν οτι με τους ως ανω -και αλλους- καλλιτεχνες ειναι και συαδελφοι και ισαξιοι και -ΧΕΙΡΟΤΕΡΑ- οτι "ο λαος" διαλλεξε,
εμεις που τους αγαπαμε για αυτο που ειναι (καλοι λαικοι/λαικοτροποι συνθετες με κλασσικη παιδεια και ευαισθησιες)
ΔΕΝ ΑΝΕΧΟΜΑΣΤΕ ουτε εκπτωσεις ουτε υπερφιαλες συγκρισεις.
Ειδικα απο προσωπα που ανελαβαν και ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ θεσεις και αφησαν πισω τους ...ΤΙΠΟΤΑ.
Το αν η μουσικη τους επιζησει ειναι ΑΣΧΕΤΟ.
Ο Μπετοβεν και ο Βερντι και ο Σοστακοβιτς ειναι ΗΔΗ ΤΙΤΑΝΕΣ, για αντικειμενικους καλλιτεχνικους λογους, απο εμφανισεως τους ενελλιπως. Και αυτο παγκοσμιως.
Οψομεθα για τους "συναδελφους" τους.
Ενας απο τους λογους καθυστερησης της ανακοινωσης του προγραμματος ηταν αυτος, οι ημερομηνιες και τα παραλληλα προγραμματα. Συμφωνω μαζι σου, αλλα απο την αλλη, ενα φεστιβαλ ΔΕΝ ΠΑΡΑΚΟΛΟυΘΙΕΤΑΙ ποτε ολοκληρο. Ολοι θα κανουμε έπιλογες.
ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΟ ομως ειναι να εχουμε συγκρουσεις ΟΜΟΕΙΔΩΝ προτασεων. Δυο πχ, διεθνεις ορχηστρες και μαεστροι σε δυο μερες... ΚΑΙ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΟΙ ΜΕ ΤΟΝ ΚΑΣΤΕΛΟΥΤΣΙ, ενα απο τα "καλα χαρτια" του φετινου φεστιβαλ...
Χ++++ Μεσα!
Αχ ΣΠΡ,
μπλέκουμε ανόμοια πράγματα, άλλο τα τραγουδάκια να σφυράμε δεξιά κι αριστερά του ενός και του άλλου και άλλο η τέχνη. Και που να χτυπιέται στα πατώματα, να επικαλείται ως ισάξιο τον Βάιλ κτλ ο Μικρούτσικος τέχνη δεν έχει κάνει (ίσως στον ύπνο του). Εκεί κανονικά θα έπρεπε να τελειώνει η συζήτηση.
Αλλά στην Ελλάδα τα έχουμε μπερδέψει τελείως: Νταλάρας - Μπετόβεν σημειώσατε x και τους βάζουμε μαζί στο Μέγαρο και τα φεστιβάλ. Αν είναι έτσι όμως τότε θα πρέπει να πούμε και Φωκάς Ευαγγελινός - Πίνα Μπάους σημειώσατε x. Μαρμαρινός - Δελφινάριο σημειώσατε x.
Τώρα εκτός αυτού κάτι Μικρούτσικοι, Θεοδωράκηδες και ρέστοι είναι δημιουργικά (ακόμα και γι' αυτό που κάνανε) τελειωμένοι προ πολλού.
Αλλά τα έχουν πει ήδη πολύ ωραία ο wanderer και ο Parsifal. Για το ποιοι είναι σημαντικοί (αθάνατοι μέσω του έργου τους ή των πράξεών τους) σε παραπέμπω επιπλέον στο δοκίμιο του Πεσσόα "Ηρόστρατος, η αναζήτηση της αθανασίας" που γράφει πολύ ενδιαφέροντα πράγματα.
Αγαπητέ derwanderer, και φίλε Parsi έχετε τοσο δικιο που με πιανει συγκρυο πως δεν το βρισκετε πουθενα....
Το πρόβλημα ειναι πως τα εχουμε μπερδεψει όλα, και η αγνοια των πολλων, γίνεται νομος και επιβολή στους λιγους. Δεν θέλω να υποβαθμισω ουτε το Νταλαρα ουτε τον Μικρουτσικο ουτε την Αλεξιου, αλλα οπως λει και ο Parsi, ξερουμε ολοι ποιος θα αντεξει στο χρονο.
Νομιζω οτι το προβλημα είναι προβλημα ορισμου.
Πρεπει να αποφασισουμε (οχι εμεις.. οι διευθυνοντες) τι θα πει φεστιβαλ Αθηνων (κ Επιδαυρου)...Νομιζω ότι πρεπει να ειναι κατι που οταν παρει το προγραμμα στα χερια του ο Ελληνας και ο ξενος, 20 χρονια μετα θα πει "Το καταπληκτικά, στην Αθηνα την ταδε μερα, πηγε ο ταδε" και να νοιώσει συγκινηση.
Μεγάλωσα πηγαίνοντας στο Ηρωδειο,ένοιωθα ρίγος πριν παω, κάθε φορά ήταν έκπληξη, χαρά, και αίσθηση μοναδικών στιγμών...
Έχω δει προγράμματα που αναφέρουν τη Μαρια Καλλας τη Μαργκοτ Φοντευν,το Νουρεγιεφ, τη Τζινα Μπαχαουερ, το Πάμπλο Καζάλς, το Λεοναρντ Μπερνσταιν, τον Μσιτσλάβ Ροστροπόβιτς, τον Ντέιβιντ Όιστραχ το Γεχούντι Μενουχίν το Ζούμπιν Μέτα κλπ κλπ, αλλα και αξεχαστες παραστασεις του Κουν (για να μην ξεχνάμε τους Έλληνες). Με πιάνει συγκινηση που το σκεφτομαι.
Πιστεύετε οτι 20 χρονια μετα.. ένας ελληνας η ξενος θα νοιωσει ριγος βλεποντας ένα πρόγραμμα με την τότε εμφανιση του Νταλαρα, της Μαρινελλας η του Δ. Παπαδημητριου; οσο και αν σεβομαι τους παραπανω, η θεση τους ειναι αλλου και οχι στο Φεστιβαλ αυτό.
Αλλά δεν μπορείς να το παίζεις manager, να ξοδεύεις αλόγιστα, να μην είσαι ικανός να συγκεντρώσεις κόσμο, και μετά να σου φταίει .. το κοινό. Δηλαδή ποιός φταίει για τη Fleming?? Το "διστακτικό" ελληνικό κοινό (εύκολο να κρίνεις τους άλλους) η η πολιτική του φεστιβάλ, που κράτησε σχεδόν μυστική την παρουσία της στην Ελλάδα?? Δεν μπορείς να απαξιωνεις έτσι ένα καλλιτέχνη, αλλά και ως μανατζερ, καταδίκασες μια παράσταση στην οικονομική καταστροφή,διότι με τα μισα εισιτήρια πουλημένα, σαφως δεν έβγαλε τα έξοδα της. Και μετα φυσικά .... δεν έχουμε χρήματα,και το φεστιβάλ σε λίγο θα κρατάει μια εβδομάδα....
Ναι αλλά θα είναι έντονη εβδομάδα! Οι παραστάσεις θα ξεκινάνε το χάραμα όπως στην Αρχαία Ελλάδα κ το κοινό θα κάνει αγώνα δρόμου να τις προλάβει όλες. Λίγο πολύ δηλαδή ό,τι συμβαίνει κ τώρα...
Καλημερα εις απαντας!
Φιλε fairy anonumous, μια διευκρινιση:
Δεν ειναι θεμα να βρουμε το δικαιο μας. Ο ΣΠΡ και καλλιεργημενος και ευαισθητος ανθρωπος ειναι, το μπλογκ του το μαρτυραει. Διαφωνησαμε σε μια προσεγγιση του, εξηγηθηκαμε, τερμα!
Το ζητημα με το φεστιβαλ ειναι πιο συνθετο. Το προβλημα δεν ειναι καθεαυτος ο προγραμματισμος, ειναι ο τροπος που οι παραστασεις οργανωνονται, διαφημιζονται κλπ. Διοτι τι να το κανει κανεις να εχει δεκα ενδιαφερουσες ή και συγκλονιστικες προτασεις οταν δεν μπορει, εκ των πραγματων, να παρακολουθησει παρα ελαχιστες;
Ειναι και ο "εκπαιδευτικος" χαρακτηρας. Η προωθηση και η διαφημιση μιας παραστασης εχει σημασια: Να πεισει ανθρωπους που δισταζουν, προβληματιζονται, αναρωτιουται για το αν "μπορουν" να παρακολοθησουν κατι "δυσκολο" να "τολμησουν" να το κανουν. Και μετα, βεβαια, να το οργανωσεις με τροπο ωστε αυτο να ειναι και πρακτικα δυνατο.
Με τις επιλογες του κ.Λουκου δεν εχω ιδιαιτερο προβλημα, οι περισοοτερες ειναι παραπανω απο ενδιαφερουσες και λιγοτερο δυσκολες απ'οσο θα νομιζε ο "μεσος" ακροατης. Και χαιρομαι να βλεπω παραστασεις αρτι αφιχθεισες απο την Αβινιον ή συμπαραγωγες σε αβαν-πρεμιερ. Αλλα γιατι 10 προτασεις συμφωνικης κτλ μουσικης σε 2 εβδομαδες; [οπως περυσι;]Ποσα μπορει να ζητησει κανεις απο το "ενημερωμενο" και "φιλιθεαμον" κοινο;
Απο τη αλλη: Ειμαι σιγουρος οτι σε 10 χρονια, οι ανατρεχοντες στα προγραμματα του Φεστιβαλ θα βρισκουν πραγματα που θα τους κανουν να ζηλευουν που δεν ηταν εκει.. Η συγκριση με τα '50 και τα 60 ειναι λιγο ευκολη, μιλαμε για εποχες και λιγοτερο πλουσιες σε προσφορα και λιγοτερο "παγκοσμιοποιημενες".
[Ανεξαρτητως ποιοτητας]
Για τα πρωτα προγραμματα του φεστιβαλ, εχω την τυχη να υα εχω ΟΛΑ, απο το 1955 ως το 1963, οπως τα διαφυλαξε η μητερα μου, μαζι με αποκομματα εισητηριων, κριτικων,αυτογραφα [:-) Καλλας! Καραγιαν! Τζινα! Ροστροποβιτς! κτλ]
κλπ κλπ. Μερικα ονοματα ακομα:
Καραγιαν, Σ.και Κ. Ριχτερ, Ριστενπαρτ, Ζαβαλις, Ρ.Ριτσι και Χ. Ζερυνγκ, Ι Μπορκ , Γκ.Μπαμπρυ,
Γιοχουμ, Μπεμ, φον Ματατσιτς. Τι νοημα να συνεχισω;
Αλλα να ξερετε οτι τα προγραμματα αυτα ειχαν, τοτε, περιορισμενο,
(μεγαλο)αστικο και φοιτητικο κοινο, οι τιμες των εισητηριων ηταν σχετικα ακριβες και ο πειραματισμος ηταν μαλλον ανυπαρκτος [σας υπενθυμιζω το μεγα σκανδαλο με τους Ορνιθες του Κουν, το '59].
Αλλες εποχες, αλλη κοινωικη διαστρωματωση, αλλη "χρηση" της τεχνης. Ο εκπαιδευτικος τους χαρακτηρας ειναι βεβαια απολυτως εμφανης ακομα και σημερα [αν και η τυχερη μου μητηρ επιμενει οτι μπορει να απολαυσε απιστευτα τους "μυθους" της εποχης, πλην ομως δεν α ν α κ α λ υ ψ ε σχεδον τιποτα που η παιδεια της και το περιβαλλο της δεν της ειχαν προσφερει την δυνατοτητα να "ψηλαφισει" ]
Εγω χαιρομαι να βλεπω το κοινο του φεστιβαλ να τρεχει σε πιο "πρωτοποριακες", "δυσκολες" παραστασεις, απ'οπου δεν λειπουν και καποιοι "μυθοι".
Το γιατι ΔΕΝ ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΑΥΤΟ ΚΑΙ ΜΕ ΤΗ ΜΟΥΣΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΤΟΥ ΝΥΝ ΦΕΣΤΙΒΑΛ πρεπει ομως να προβηματισει τους προγραμματιστες!
fairy anonymous και οι υπόλοιποι,
αν μου επιτρέπετε μια ακόμα παρατήρηση.
Κατ' εμέ η διαφορά μεταξύ πχ Σοστακόβιτς ή Βάγκνερ ή Ξενάκη ή Nyman από τη μια και Μικρούτσικου ή Θεοδωράκη ή Τσιτσάνη κτλ από την άλλη βρίσκεται σε αυτό που ονομάζουμε μουσική σκέψη/λόγο, οι πρώτοι έχουν, οι δεύτεροι όχι. Μπορώ να σας δείξω τη μουσική σκέψη του Σοστακόβιτς ή και του Nyman, μπορείτε να μου δείξετε ότι υπάρχει μουσική σκέψη πίσω από τον Μικρούτσικο; Οι συνθέτες της πρώτης κατηγορίας, αυτοί που μένουν, κάνανε πράγματα που πήγανε (σε διαφορετικό βαθμό) πιο πέρα τη μουσική. Μας ενδιαφέρουν γιατί με το έργο τους ορίζουν μια συνέχεια σκέψης πάνω στο τι είναι και τι κάνει η τέχνη των ήχων (σκεφτείτε πχ τι έκανε ο Βάγκνερ για την όπερα, τη σημασία και τη θέση που είχε το έργο του στην εποχή του). Ποια είναι η προσφορά του Θεοδωράκη και του Μικρούτσικου στη μουσική σκέψη του 20ου αιώνα όπου και ανήκουν;
Το με τι συγκινείται ο καθένας είναι τελείως προσωπικό και συχνά μπορεί να μη βγαίνει νόημα. Κάποιοι συγκινούνται με Καζαντζίδη και δεν αμφιβάλλω ούτε στιγμή ότι η συγκίνησή τους μπορεί να είναι το ίδιο έντονη και γνήσια ως συναίσθημα με τη δική μου όταν ακούω Μότσαρτ. Είναι όμως αρκετή αυτή η συγκίνηση για να αξιολογήσουμε και να συγκρίνουμε;
Τα παραπάνω είναι για τους δημιουργούς εννοείται ότι και για τους performers ισχύουν παρόμοια.
Θεωρώ ότι κάποιος που είναι υπεύθυνος για ένα φεστιβάλ όπως το Φεστιβάλ Αθηνών οφείλει να γνωρίζει και να έχει συνείδηση αυτών των πραγμάτων.
Να το θέσω και αλλιώς αν δεν υπήρχε ο Βάγκνερ η μουσική σήμερα θα ήταν πολύ διαφορετική, αν δεν υπήρχε ο Μικρούτσικος τι θα άλλαζε στη μουσική του μέλλοντος;
Φιλε Rowlf
διολου δεν θα διαφωνησω μαζι σου πλην ομως αν τα πραγματα ηταν τοσο απλα...
Ερωτησεις (που δυσκολα απαντιουνται, εστω και με 2390 ποστ)
1. Οκ για τους μεγαλους επαναστατες/ερευνητες/ διαμορφωτες της Μουσικης. ΑΛΛΑ: τι γινεται με τους εντιμους τεχνιτες/"διασκεδαστες"; Να πεταξουμε τους πχ Μεντελσον, Μασνε, Ντβορζακ που δεν ειναι Μπαχ, Μοτσαρτ ή Μπαρτοκ;
2. Οκ για την καταλυτικη επιδραση ορισμενων τιτανων και την προοδο της τεχνης των ηχων. ΑΛΛΑ: Τι κανουμε με την λαικη (φολκορικη ή μη) μουσικη; Δεν ειναι τεχνη επειδη δεν ειναι "διαβασμενη";
3. Οκ για την παγκοσμια απηχηση, ΑΛΛΑ: τι κανουμε για καποιους που, ταγμενοι σε ορισμενο "χωρο" και χρονο, πανε "πιο μπροστα" την μουσικη "τους", μπολιαζοντας την με νεωτεριστικα στοιχεια; Πχ Ελληνικη λαικη μουσικη μετα το ρεμπετικο του Τσιτσανη, τα ποιηματα που εισαγει ενας ΜΘ κτλ
4. Οκ για ενα προγραμματιστη Φεστιβαλ ΑΛΛΑ, σωνει και καλα ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΣΗ; (μονο χορο, μονο ροκ, μονο οπερα, μονο βαγκνερ, μονο πιανο... Η "πολυσυλλεκτικοτητα";)
5. Πως κατατασσουμε και κρινουμε μουσικες οπως η "τζαζ", το "ροκ" κ.α; Με βαση την μουσικη σκεψη που περιεχουν μονο ή και με βαση την απηχηση και την επιρροη που ασκουν σε ποικιλους καλλιτεχνικους τομεις;
ΟΧΙ ΠΩΣ ΕΧΩ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ... Μηπως τελικα ολοι μας επιλεγουμε με βαση την παιδεια μας, την "ιστορια" μας και το "ευσυγκινητο" μας;
Συγχωρέστε μου την επέμβαση σε τόσο σοβαρά αλλά και εμπεριστατωμένα σχόλια - και το εννοώ αυτό! Επειδή ετυχε να ειμαι στη συνεντευξη τύπου θα εστιάσω μόνο σε μερικά σημεία: Ο Λούκος κάλεσε τον Κουρουπό να μιλήσει όπως σωστά είπατε αφού εξέφρασε τον προβληματισμό του για το λιγοστό κοινό στις μουσικες εκδηλώσεις. Εκείνη την ώρα ο τ. ΥΠΠΟ κ. Μικρούτσικος λεκανε νόημα δείχνωντας το ευρύ στήθος του πως κι εκείνος θέλει ναμιλήσει γιατί βεβαια ο Λούκος δεν είχε προγραμματίσει να τον φωνάξει επάνω. Και ο Λούκος απάντησε:" Ναι Θάνο θα μιλήσεις κι εσύ..."
Ο Κουρουπός δήλωσε την απορία του γιατί η υψηλη διανόηση στη χώρα μας δεν αγαπά τη μουσική ενώ τιμα τόσο το θέατρο και ότι καινούριο γίνεται εκεί. (Ποιά είναι η υψηλή διανόηση αυτής της χώρας δε το ξέριε βεβαια κανείς πιά) Παρακάλεσε δε θερμα τους δημοσιογράφους να υποστηρίξουν το θέμα γιατί θεωρει πως ίσως λεει ΙΣΩΣ ειναι θεμα επικοινωνιακό.
Ξεχνάει βεβαια ότι πρό του 91 το Φεστιβαλ ήταν η μόνη τροφή για μουσική (αυτού του είδους) στην Ελλάδα και πως μετά την ύπαρξη του Μεγάρου η φύση και ο χαρακτήρας του Φεστιβαλ άμφισβητήθηκε συχνα από τους εκάστοτε διευθυντες του και βεβαια το "χορτάτο" πια κοινο. Ξεχνάει επίσης ότι σήμερα 18 χρόνια μετά από αυτη τη σημαντική αλλαγή και το Μεγαρο πάσχει από τετοια συμπτώματα άδειων αιθουσων με σπουδαία συγκροτηματα (βλ. ορχήστρα Μάλερ κλπ) για δυο βασικούς λόγους. Γιατί καποτε πρέπει να παρουμε απόφαση πως αυτή η χώρα κατοικείται απο ανθρώπους που δεν ενδιαφερονται ουσιαστικά γι αυτη την τεχνη και πως όσοι ενδιαφέρονται δεν μπορουν να αντέξουν τα υψηλά αντίτιμα της ευδαιμονίας μιας ή 2 ωρών, ακόμα και, υπέροχης μουσικής, τουλάχιστον δεν μπορουν να τα αντιμετωπισουν καθε εβδομάδα ή καθε μηνα. Πόσο μάλλον σε ενα συντομο Φεστιβαλ που καλουνται να διαλεξουν που θα πρωτοπανε μεσα σε 45 ημερες με καμμια 60ρια εκδηλώσεις. Πόσα 50ευρα πια να δωσουν;;; 'Ετσι το ζητημα δεν ειναι αν γεμιζουν οι αίθουσες, ο κ. Λούκος έπρεπε να το ξερει αυτό. Τη μουσικη την προσφερει στον κόσμο για να έχουν οι λανθρωποι τη δυνατότητα και το δικαίωμα να την επιλεξουν και όχι για να του γεμίσουν τα ταμεία. Γι' αυτα άλλωστε εχει τον κ. Μητσια (που σεβομαι τα 40 χρόνια της καριέρας του) αλλα και τον κ. πρώην που θα επαναλάβει ακόμα μια φορα το Σταυρό του ΝΟΤΟΥ. Αφου αυτη η χωρα είχε ΥΠΠΟ αυτον τον ανθρωπο δεν μπορω να συνεχίσω να σχολιαζω, ότι μας αξίζει τελικα το παθαινουμε. Καλό Φεστιβαλ σε όλους μας
Επανέρχομαι, γιατί αναρωτιέμαι ποιά είναι η άποψή σας για το Χατζιδάκι. Σχετικά με το αν προσέφερε στην τέχνη της μουσικής ή όχι. Προσπαθώ, απλώς, να καταλάβω καλύτερα τη θέση του Rowlf.
derwanderer, σε ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια και ανταποδίδω.
ωχ και έλεγα ποιός θα πεί κάτι για τον Χατζιδάκι.
Στην Αγγλία, οι ψηφοφόροι που έχουν κάποιο συγκεκριμένο αίτημα (δεν εννοω να μετατραπεί η σύμβασή τους σε αορίστου ή να μετατεθεί ο υιός τους στο ΥΕΘΑ, μιλώ για γενικότερου ενδιαφέροντος αιτήματα, από τον πόλεμο στο Ιράκ μέχρι την κατάσταση των πεζοδρομίων στη γειτονιά τους) συνηθίζουν να γράφουν (email φαντάζομαι πλέον) στον βουλευτή της περιοχής τους ή τον αρμόδιο υπουργό) δηλώνοντας πως εάν δεν στηρίξει το αίτημα ή επιληφθεί του ζητήματος, δεν πρόκειται να τον ξαναψηφίσουν. Προτείνω λοιπόν οι πιο πιστοί της κλασικής μουσικής να γράψουμε προσωπικά ο καθένας μας στον Σαμαρά δηλώνοντας ότι εάν δεν έχει απολυθεί ο Λούκος και η παρεούλα του μέχρι τις επόμενες εκλογές (και εάν δεν επανέλθει το Φεστιβάλ μας στις παλιές δόξες του ως προς την κλασική μουσική), δεν θα ξαναψηφίσουμε ποτέ Ν.Δ. (ούτε βεβαίως και ΠΑΣΟΚ διότι τότε έρχονται Μεγαλομικρούτσικοι), ούτε τον ίδιο (όσοι ψηφίζουν Μεσσηνία, αν και μπορεί να μας κατέβει και Αθήνα, ακόμα καλύτερα).
Post a Comment